ȘEDINȚA PUBLICĂ A CONSILIULUI AUDIOVIZUALULUI DIN 23 NOIEMBRIE 2020

Mar ,Noiembrie 24, 2020 - 14:53
Consiliul Audiovizualului s-a întrunit, pe data de 23 noiembrie, în ședință publică.
Autoritatea de reglementare în domeniul comunicării audiovizuale a examinat Raportul cu privire la rezultatele monitorizării modului de reflectare a campaniei electorale, în turul II de scrutin, în cadrul principalelor buletine de știri de către furnizorii de servicii media audiovizuale: „Moldova-1”, „Publika TV”, „Prime”, „Primul în Moldova”, „TVR Moldova”, „Canal 2”, „Canal 3”, „TV8”, „NTV Moldova”, „Jurnal TV”, „Pro TV Chișinău”, „BTV”, „RTR Moldova”, „Televiziunea Centrală” și „Radio Moldova”, la capitolul respectării legislației electorale și audiovizuale, pentru perioada: 04-15 noiembrie 2020. Rezultatele monitorizării au atestat că în perioada de raport 04-13 noiembrie 2020, rezultatele monitorizării au atestat că furnizorii de servicii media supuși monitorizării au difuzat, în total, 443 de materiale, în cadrul cărora au fost reflectați concurenții electorali în cel de-al doilea tur al alegerilor pentru funcția de președinte al Republicii Moldova din 15 noiembrie 2020.
Cele mai multe subiecte cu caracter politic și electoral au fost difuzate de postul de televiziune „Jurnal TV” (59 de subiecte), urmat de „PRO TV CHIȘINĂU” (48 de subiecte), „Moldova-1” (38 de subiecte), „TVR Moldova” și „Primul în Moldova” (câte 36 de subiecte fiecare), „NTV Moldova” (34 de subiecte), „TV 8” (31 de subiecte), „Prime” (28 de subiecte), „Canal 2” (23 de subiecte), „BTV” (21 de subiecte), „Radio Moldova” (19 subiecte), „RTR Moldova”, „Publika TV” și „Canal 3” (câte 18 subiecte fiecare) și „Televiziunea Centrală (16 subiecte).
În conformitate cu prevederile art. 52 alin. (10) din Codul electoral și pct. 55 și 57 din Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile prezidențiale din 01 noiembrie 2020 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova, aprobat prin Hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 4151 din 01 septembrie 2020, potrivit cărora în ziua precedentă zilei alegerilor și în ziua alegerilor instituțiile mass-media nu au dreptul să difuzeze informații cu tentă electorală, Consiliul Audiovizualului a monitorizat și zilele de 14 și 15 noiembrie 2020. Rezultatele monitorizării au atestat că furnizorii de servicii media supuși monitorizării nu au difuzat, în cadrul principalelor buletine de știri, reportaje, interviuri cu tentă electorală care ar putea determina/influența alegătorii să voteze pentru unii sau pentru alți concurenți electorali în ziua precedentă a alegerilor și în ziua scrutinului electoral, respectând, astfel, legislația în vigoare.
Totodată, datele monitorizării au atestat că posturile publice de televiziune și radio „Moldova-1” și „Radio Moldova”, precum și posturile „Canal 2”, „Canal 3”, „Prime”, „Publika TV”, „RTR Moldova” și „Televiziunea Centrală” au asigurat echilibrul în reflectarea candidaților în cel de-al doilea tur de scrutin prezidențial. Totodată, posturi de televiziune „Primul în Moldova”, „TVR Moldova”, „TV 8”, „NTV Moldova”, „Jurnal TV”, „Pro TV Chișinău” și „BTV” au reflectat, atât prin volumul de timp acordat, cât și prin conotația mediatizării, dezechilibrat concurenții electorali, iar unele dintre aceste posturi TV au admis și incitare la ură atunci când au informat consumatorii de programe despre participarea unui grup de persoane la un miting de susținere al lui Igor Dodon.
În cadrul dezbaterilor publice, președintele Consiliului Audiovizualului, Dragoș Vicol, a declarat: „O serie de posturi de televiziune, cum ar fi Primul în Moldova, NTV Moldova, BTV, TVR Moldova, Pro TV Chișinău, Jurnal TV, TV8, le-aș grupa la categoria posturilor de televiziune care nu au asigurat prezentarea opiniilor aflate în opoziție. Mai mult decât atât, le-aș incrimina și faptul că aceste posturi de televiziune, cu o diferită marjă de probabilitate sau cu o intensitate diferită, au reflectat dezechilibrat, atât prin timp, cât și prin conotație, subiectele cu caracter electoral. Diferențierea s-a produs, practic, atingând la modul dacă nu grav, atunci insistent balanța obiectivității. Unele subiecte, din păcate, și lucrul acesta, din punctul meu de vedere, este deosebit de grav – chiar au incitat la ură și au perturbat echilibrul în ceea ce vizează formarea liberei opinii”.
Urmare a dezbaterilor publice, Consiliul Audiovizualului a sancționat cu amenzi de 10 000 de lei următorii furnizori de servicii media: „Primul în Moldova”, „TVR Moldova”, „TV8”, „NTV Moldova”, „Jurnal TV” și „PRO TV CHIȘINĂU”, iar postul de televiziune „BTV” – cu 15 000 de lei.
Consiliul Audiovizualului a examinat și aprobat Raportul privind volumul de emisie electorală (spoturi, dezbateri și materiale electorale difuzate în cadrul rubricilor special create pentru reflectarea campaniei electorale, emisiuni informative), inclusiv informația despre spoturile de educație electorală/informare a alegătorilor la alegerile prezidențiale din 01 noiembrie 2020 (turul II – 15 noiembrie 2020 ) în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova plasată de către furnizorii de servicii media, pentru perioada: 04-13 noiembrie 2020.
Ambele rapoarte de monitorizare vor fi remise Comisiei Electorale Centrale și vor fi publicate pe pagina electronică a Consiliului Audiovizualului.
În cadrul ședinței, Consiliul Audiovizualului a examinat 5 sesizări, precum:
1) Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării postului de televiziune „Publika TV”, urmare a sesizării dnei Mariana Barașianț, în care se menționează că contrar prevederilor legale, postul de televiziune „Publika TV” în buletine de știri și prin publicarea on-line a reportajelor, nu a respectat imparțialitatea și buna-credință, nu a respectat regula de prezentarea echilibrată a diferitor opinii, nu a solicitat opinia minorității etnice, drepturile căreia sunt atinse prin prezentarea doar a unui punct de vedere în reflectarea evenimentelor din regiunea Nagorno-Karabah/ Artsakh. În cadrul dezbaterilor publice, președintele Consiliului Audiovizualului, Dragoș Vicol, a declarat că se știe că cele două țări se află în conflict, ambele sunt pentru Republica Moldova parteneri de încredere și sunt în relații bune de prietenie, și Consiliul Audiovizualului este pus într-o situație delicată de a se pronunța pe marginea unui conflict latent, care s-a dezghețat în anul 2020, iar cel mai regretabil fapt este că a dus la jertfe umane. Din această cauză, președintele a recomandat insistent tuturor posturilor de televiziune și radio să descrie cu maximă acurateță evenimentele din Nagorno-Karabah și, în general, evenimentele care se referă la confruntările armate, ca acestea să fie prezentate din perspectiva tratatelor internaționale, ale unor chestiuni care cheamă la renunțarea oricăror feluri de ostilități cu caracter armat, împăcarea acestor părți și așezarea la masa de negocieri.
2) Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării postului de televiziune „Jurnal TV”, urmare a sesizării domnilor Oleg și Vladimir Nemțanu, prin care menționează că la data de 21 septembrie 2020, în cadrul emisiunii de dezbateri „Ora expertizei”, difuzată la postul de televiziune „Jurnal TV”, au fost răspândite informații false și defăimătoare, enunțate judecăți de valoare fără substrat factologic suficient, care vizează persoanele Nemțanu Oleg și Nemțanu Vladimir, investitori ai companiei de construcție „Glorinal” SRL, precum și au fost admise încălcări ale legislației audiovizuale prin neasigurarea imparțialității, echilibrului și favorizarea liberei formări de opinii, admiterea discriminării, neasigurarea distincției între fapte și opinii în a doua parte a emisiunii la dezbaterea temei „Un nou val de atacuri raider”. Urmare a dezbaterilor publice, postul de televiziune „Jurnal TV” a fost sancționat cu amendă în valoare de 10 000 de lei pentru neasigurarea imparțialității, echilibrului și favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziție, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică.
3) Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării posturilor de radio „Hit FM”, „Radio Alla”, „Radio Moldova”, „Aquarelle FM”, „Love Radio” urmare a contestației dnei Olesea Stamate, reprezentant cu drept consultativ al Maiei Sandu. În cadrul dezbaterilor publice, Consiliul Audiovizualului a respins contestația dnei Olesea Stamate, care este similară cu cea examinată în cadrul ședinței publice din 13 noiembrie 2020.
4) Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării posturilor de televiziune „NTV Moldova” și „Primul în Moldova” urmare a sesizării Comunității pentru advocacy și politici publice „WatchDog.MD” și
5) Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării posturilor de televiziune „Accent TV” urmare a sesizării Comunității pentru advocacy și politici publice „WatchDog.MD”.
Rezultatele monitorizărilor au atestat că posturile de televiziune „NTV Moldova”, „Primul în Moldova” și „Accent TV” nu au comis abateri de la prevederile Codului serviciilor media audiovizuale, drept care sesizările Comunității pentru advocacy și politici publice „WatchDog.MD” au fost respinse.
Consiliul Audiovizualului a examinat autosesizarea membrei Consiliului Audiovizualului, Lidia Viziru, cu privire la inactivitatea a doi furnizori de servicii media pe frecvențele analogice de radiodifuziune sonoră. Astfel, urmare a monitorizării, „DIALOG-PERFORM” SRL, fondatoarea postului de radio „Dialog FM”, a renunțat frecvența 97,0 MHz – Nisporeni, invocând greutățile financiare, iar „Noroc Media” SRL, fondatoarea postului de radio „Noroc”, nu i-a fost satisfăcută solicitarea de a i se acorda un termen de 6 luni pentru a valorifica frecvența 102,5 MHz – Glodeni. Frecvențele vor fi anunțate în concurs.
Tot în cadrul ședinței, Consiliul Audiovizualului a examinat cererile de prelungire a unor licențe de emisie pentru: 1) „A.G. BROADCASTING” SRL pentru postul de radio „KISS FM”; 2) „DGS PROF” SRL pentru postul de radio „Megapolis FM”; 3) „PAJURA ALBĂ” SRL pentru postul de radio „Radio Chișinău”; 4) Fundația Creștină de Caritate „MICUL SAMARITEAN” pentru postul de radio „Micul Samaritean”; și 5) „RADIO PLAI” SRL pentru postul de radio „Radio Plai”. Astfel, Consiliul a prelungit licențele de emisie pentru „KISS FM”, „Radio Chișinău” și „Radio Plai”.
Consiliul Audiovizualului a susținut demersul Oficiului Consiliului Europei la Chișinău și a  recomandat furnizorilor de servicii media de televiziune aflați în jurisdicția Republicii Moldova difuzarea a 2 spoturi care au drept scop creșterea nivelul de conștientizare a societății față de abuzul și exploatarea sexuală a copiilor.
De susținere din partea Consiliului Audiovizualului a beneficiat și demersul Centrului de Drept al Femeilor, prin recomandarea spre mediatizare a campaniei de prevenire și combatere a violenței față de femei și a violenței în familie.
Informații detaliate găsiți pe audiovizual.md, la Rubrica Decizii curente.
Serviciul Comunicare și relații cu publicul