ȘEDINȚA PUBLICĂ A CONSILIULUI AUDIOVIZUALULUI DIN 17 SEPTEMBRIE 2020

Vin ,Septembrie 18, 2020 - 10:25
Consiliul Audiovizualului s-a întrunit, pe data de 17 septembrie 2020, în ședință publică.
Autoritatea de reglementare în domeniul comunicării audiovizuale a aprobat declarațiile privind reflectarea/nereflectarea campaniei electorale la alegerile prezidențiale din 01 noiembrie 2020 de către instituțiile audiovizualului din Republica Moldova. Astfel, în prezent, pe teritoriul Republicii Moldova își desfășoară activitatea 113 furnizori de servicii media audiovizuale (TV – 58, Radio – 55) care au obligația de a informa CA cu privire la reflectarea/nereflectarea campaniei electorale la alegerile prezidențiale din 01 noiembrie 2020. La Consiliul Audiovizualului au fost depuse 104 declarații (TV – 52, Radio – 52) privind reflectarea/nereflectarea campaniei electorale la alegerile prezidențiale din 01 noiembrie 2020.
Opt furnizori de servicii media audiovizuale nu au prezentat declarații (TV – 5, Radio – 3) privind reflectarea/nereflectarea campaniei electorale la alegerile prezidențiale din 01 noiembrie 2020: Furnizori de servicii media de televiziune (5): „10 TV”, „Orizont TV”, „Noroc”, „Popas TV” și „DTV”; Furnizori de servicii media de radiodifuziune sonoră (3): „Micul Samaritean”, „Cultura Divina” și „Romano Patrin-FM”.
Urmare a analizei declarațiilor prezentate de furnizorii de servicii media aflați sub jurisdicția Republicii Moldova, au fost înaintate spre modificare și completare declarațiile care nu corespund cerințelor Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale la alegerile prezidențiale din 01 noiembrie 2020 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova: 18 furnizori de servicii media de televiziune și 16 furnizori de servicii media de radiodifuziune sonoră.
Așadar, Consiliul Audiovizualului a aprobat 35 de declarații TV și 36 Radio privind reflectarea/nereflectarea campaniei electorale la alegerile prezidențiale din 01 noiembrie 2020: Furnizori de servicii media de televiziune: „Moldova 1”, „Moldova 2” „TVC 21”, „BTV”, „Accent TV”, „Albasat”, „Primul în Moldova”, „TVR Moldova”, „ITV”, „Tezaur TV”, „ART-TV”, „Agro TV Moldova”, „N4”, „Ren Moldova”, „CTC Mega”, „Gold TV”, „Prime”, „Publika TV”, „Canal 3”, „Canal 2”, „RU TV Moldova”, „ZONA M”, „Bravo TV”, „Busuioc TV”, „Vocea Basarabiei TV”, „Exclusiv TV”, „NTV Moldova”, „Cinema 1”, „Canal 5”, „Familia Domashniy”, „MBC”, „Pro TV Chișinău”, „Orhei TV”, „Gurinel TV” și „Jurnal TV”; Furnizori de servicii media de radiodifuziune sonoră: „Noroc”, „ART FM”, „Euronova FM”, „Radio Plai”, „Autoradio/Avtoradio”, „Megapolis FM”, „Radio 911”, „Radio ZUM”, „Radio.md”, „Radio 21”, „Europa Plus Moldova”, „Radio Orhei FM”, „Diaspora FM”, „Dialog FM”, „Radio 7/ Радиo 7” (Bălți), „Radio Pro-Mingir”, „Vocea Speranței”, „KISS FM”, „Vocea Basarabiei”, „Radio Orhei”, „Radio Alla”, „Radio Studentus”, „Hit FM”, „Datina FM”, „AQUARELLE-FM”, „Publika FM”, „ECO FM”, „ Ruskii Hit / Русский Хит”, „LOVE RADIO”, „Maestro FM”, „Radio ONE”, „Russkoe Liubimoe”, „Radio Chișinău”, „Muz FM”, „Radio Moldova” și „Radio Moldova Tineret”.
Respectiv, Furnizorii de servicii media de televiziune (18): „SOR-TV”, „Axial TV”, „Elita TV”, „RTR Moldova”, „NTS”, „Studio-L”,  „Canal Regional”, „TV Drochia”, „Bas TV”, „Eni AI”, „Bizim Dalgamiz”, „Media TV”, „TV Prim”, „Televiziunea Centrală”, „ATV Coguc”, „Media TV”, „TV 8” și „ATV”, și Furnizorii de servicii media de radiodifuziune sonoră (16): „Radio Prim”, „Radio Dor”, „Pro 100 Radio”, „Bas FM”,  „Jurnal FM”, „Bizim Dalgamiz”, „Flor FM”, „Radio Media”, „Retro FM”, „Drochia FM”, „Radio Soroca”, „Radio 7/ Радио 7” (Chișinău), „Albena”, „Bugeac-FM”, „Radio Poli Disc – Новое Радио” și „GRT” vor aduce în concordanță cu legislația declarațiile până pe data de 20 septembrie 2020.
Furnizorii de servicii media de televiziune (5): „10 TV”, „Orizont TV”, „Noroc”, „Popas TV” și „DTV” și Furnizorii de servicii media de radiodifuziune sonoră (3): „Micul Samaritean”, „Cultura Divina” și „Romano Patrin-FM”, în conformitate cu prevederile pct. 11 din Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile prezidențiale din 01 noiembrie 2020 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova, nu au dreptul să reflecte campania electorală la alegerile prezidențiale.
Consiliul Audiovizualului a aprobat formularele privind informația despre volumul de emisie electorală (spoturi, dezbateri și materiale electorale difuzate în cadrul rubricilor special create pentru reflectarea campaniei electorale, emisiuni informative), inclusiv informația despre spoturile de educație electorală/informare a alegătorilor la alegerile la alegerile prezidențiale din 01 noiembrie 2020 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova.
De asemenea, Consiliul Audiovizualului a luat act de informația privind condițiile de oferire a spațiului publicitar (inclusiv prețul/minut) și alte servicii conexe concurenților electorali prezentată de către 39 de furnizori de servicii media de televiziune: „Moldova-1”, „Publika TV”, „Canal 3”, „Prime”, „CTC Mega”, „TV Elita”, „Televiziunea Centrală”, „Canal 2”, „Canal 5”, „TV Drochia”, „TV-Prim”, „Studio-L”, „BAS TV”, „Media TV”, „Familia Domashniy”, „ATV COGUK”, „Vocea Basarabiei TV”, „NOROC”, „RTR Moldova”, „Jurnal TV”, „TVC 21”, „Busuioc TV”, „DTV”, „BTV”, „RU TV Moldova”, „Primul în Moldova”, „Accent TV”, „Orhei TV”, „ZONA M”, „Canal Regional”, „ITV”, „Agro TV Moldova”, „NTV Moldova”, „TVR Moldova”, „PRO TV CHIȘINĂU”, „Exclusiv TV”, „TV8”, „Albasat” și „N4” și 34 de furnizori de servicii media de radiodifuziune sonoră: „Radio Moldova”, „Ruskii Hit / Русский Хит”, „Radio Orhei FM”, „Radio Orhei”, „Muz FM”, „Radio Pro-Mingir”, „Radio 21”, „Radio Poli Disc – Новое Радио”, „RADIO PLAI”, „Hit FM”, „Europa Plus Moldova”, „Radio Dor 93,0 FM”, „Jurnal FM”, „Radio.md”, „AQUARELLE-FM”, „RETRO FM”, „Vocea Basarabiei”, „Radio ONE”, „Radio Prim”, „Bas FM”, „Publika FM”, „RADIO MEDIA”, „Autoradio/Avtoradio”, „Radio Alla”, „Russkoe Liubimoe”, „Noroc”, „Radio Chișinău”, „Euronova FM”, „Drochia FM”, „Radio 911”, „Bugeac FM”, „Radio Moldova Tineret”, „Radio ZUM” și „LOVE RADIO”. Totodată, 13 furnizori de servicii media de televiziune și 12 furnizori de servicii media de radiodifuziune sonoră nu au prezentat informația respectivă, cărora le-a fost oferit un termen suplimentar: până la data de 20 septembrie 2020.
Autoritatea de reglementare în domeniul comunicării audiovizuale examinat și a dezbătut public și raportul de monitorizare tematică a posturilor de televiziune „ATV COGUK”, „ITV”, „N4”, „Sor TV”, „NTS”, „Studio-L” și „Agro TV Moldova” la capitolul respectarea prevederilor art. 19 alin. (4) din Codul serviciilor media audiovizuale: „Filmele artistice și cele documentare sunt transmise cu dublare sau subtitrare în limba română, păstrându-se coloana sonoră originală sau, după caz, versiunea lingvistică licențiată, iar filmele pentru copii sunt dublate sau sonorizate în limba română”. În scopul unei analize obiective au fost selectate spre monitorizare două zile consecutive, dintre care o zi lucrătoare și una de weekend. Rezultatele au atestat că în perioada de raport 31 mai – 01 iunie 2020: „N4”, „Sor TV”, „Studio-L” și „Agro TV Moldova” nu au comis încălcări de la legislația audiovizuală, iar: „ATV COGUK” a difuzat fără dublare sau sonorizate în limba română 3 filme pentru copii și fără dublare sau subtitrare în limba română un film serial;  „ITV” a difuzat fără subtitrare sau dublare în limba română un film serial; „NTS” ” a difuzat fără dublare sau sonorizate în limba română un film pentru copii și fără dublare sau subtitrare în limba română – un film artistic, documentar și filme seriale. Astfel, respectivii furnizori de servicii media au fost avertizați public.
Consiliul Audiovizualului a examinat rezultatele monitorizării postului de televiziune „PRO TV CHIȘINĂU”, urmare a autosesizării președintelui Consiliului Audiovizualului, Dragoș Vicol, cu privire la faptul că la 28.08.2020, postul de televiziune „PRO TV CHIȘINĂU” a difuzat, în cadrul buletinului de știri de la ora 20:00, un subiect cu titlul „Caz revoltător la Cantemir”, în cadrul căruia s-a reflectat despre un individ care a trecut cu mașina peste mai mulți oameni într-o benzinărie auto. Astfel, în subiect au fost prezentate, repetat, imagini cu un puternic impact negativ și șocant, în special pentru minori. Datele monitorizării au atestat că reportajul a relatat detaliat despre fapta unui șofer la o benzinărie auto, care  intenționat a mers cu mașina, repetat, peste câteva persoane. Pe parcursul reportajului, se dau imagini șocante de la locul faptei, în care se vede cum mașina merge peste câteva persoane, care încearcă neputincios să se ridice, dar nu reușesc, deoarece mașina trece în repetate rânduri peste ei. Pentru încălcarea pct. 107, 108, 150, pct. 151 lit. a) din Regulamentul privind conținuturile audiovizuale, aprobat prin Decizia CA nr. 61/219 din 30.12.2019, și a art. 15 alin. (6) din Codul serviciilor media audiovizuale, furnizorul de servicii media ÎCS „PRODIGITAL” SRL, fondator al postului de televiziune „PRO TV CHIȘINĂU”, a fost sancționat cu avertizare publică.
În cadrul ședinței, Consiliul Audiovizualului a examinat și cea de a doua autosesizare a președintelui Consiliului Audiovizualului, Dragoș Vicol, cu privire la: 1) postul de televiziune „PRO TV CHIȘINĂU” a difuzat fără mențiunea „Reluare” buletinul informativ preluat de la postul de televiziune „PRO TV ROMÂNIA” din 18 august 2020, dat în reluare la data de 19 august 2020; postul de televiziune „Media TV” a difuzat fără mențiunea „Reluare” buletinele informative  din perioada 17-20 august 2020; și postul de televiziune „Jurnal TV” a difuzat, la data de 23 august 2020, fără mențiunea „Reluare”,  emisiunile „Dora Show” și „Ora de Ras”. În timpul dezbaterilor publice, Dragoș Vicol a menționat că gravitatea încălcărilor constatate nu este atât de mare, însă regretă faptul că răspunsul postului de televiziune „Jurnal TV” la autosesizare este unul persiflant și batjocoritor. Totodată, președintele Consiliului Audiovizualului a propus să nu fie aplicate prevederile art. 13 alin. (13) din Codul serviciilor media audiovizuale și pct. 58 din Regulamentul privind conținuturile audiovizuale, pentru care respectivii furnizori de servicii media sunt pasibili de avertizare publică, ci doar să fie atenționați. La rândul său, membrul Consiliului Audiovizualului, Corneliu Mihalache, a declarat că Consiliul Audiovizualului nu trebuie să admită astfel de replici enunțate în răspunsul postului de televiziune „Jurnal TV” la autosesizare în adresa oricărui membru al CA, drept care a propus sancționarea cu avertizare publică, propunere acceptată de toți membrii Consiliului Audiovizualului.
Consiliul Audiovizualului a examinat și rezultatele monitorizării unor furnizori de servicii media, urmare a autosesizării membrei Consiliului Audiovizualului, dnei Lidia Viziru, cu privire la faptul că furnizorii de servicii media: „PRO MEDIA” SRL, fondatoarea postului de televiziune „Media TV”; „Megan-TV” SA, fondatoarea postului de televiziune „TV Prim”; „ARCHIDOC GROUP” SRL, fondatoarea postului de televiziune „ORIZONT TV”; „BIZIM AIDINIC” SRL, fondatoarea postului de televiziune „ATV”, și SC „URANIA FM” SRL, fondatoarea postului de televiziune „NTS”, în cadrul transmisiunii/retransmisiunii serviciului media audiovizual utilizează un alt semn distinctiv decât cel aprobat de Consiliul Audiovizualului. În conformitate cu art. 25 alin. (4) și alin. (5) din Codul serviciilor media audiovizuale: licența de emisie conține denumirea și elementele de identificare a serviciului media audiovizual, iar modificarea acestora se aprobă de către Consiliul Audiovizualului la solicitarea furnizorului de servicii media. Pentru transmisiunea serviciului media audiovizual cu încălcarea prevederilor Licenței de emisie „Media TV”, „TV Prim”, „ORIZONT TV”, „ATV” și „NTS” au fost sancționate cu amenzi în valoare de 5000 de lei.
Consiliul Audiovizualului a aprobat formularele privind informația despre volumul de emisie electorală (spoturi, dezbateri și materiale electorale difuzate în cadrul rubricilor special create pentru reflectarea campaniei electorale, emisiuni informative), inclusiv informația despre spoturile de educație electorală/informare a alegătorilor la alegerile la alegerile prezidențiale din 01 noiembrie 2020 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova.
De asemenea, Consiliu Audiovizualului a luat act de informația privind condițiile de oferire a spațiului publicitar (inclusiv prețul/minut) și alte servicii conexe concurenților electorali prezentată de către 39 de furnizori de servicii media de televiziune: „Moldova-1”, „Publika TV”, „Canal 3”, „Prime”, „CTC Mega”, „TV Elita”, „Televiziunea Centrală”, „Canal 2”, „Canal 5”, „TV Drochia”, „TV-Prim”, „Studio-L”, „BAS TV”, „Media TV”, „Familia Domashniy”, „ATV COGUK”, „Vocea Basarabiei TV”, „NOROC”, „RTR Moldova”, „Jurnal TV”, „TVC 21”, „Busuioc TV”, „DTV”, „BTV”, „RU TV Moldova”, „Primul în Moldova”, „Accent TV”, „Orhei TV”, „ZONA M”, „Canal Regional”, „ITV”, „Agro TV Moldova”, „NTV Moldova”, „TVR Moldova”, „PRO TV CHIȘINĂU”, „Exclusiv TV”, „TV8”, „Albasat” și „N4” și 34 de furnizori de servicii media de radiodifuziune sonoră: „Radio Moldova”, „Ruskii Hit / Русский Хит”, „Radio Orhei FM”, „Radio Orhei”, „Muz FM”, „Radio Pro-Mingir”, „Radio 21”, „Radio Poli Disc – Новое Радио”, „RADIO PLAI”, „Hit FM”, „Europa Plus Moldova”, „Radio Dor 93,0 FM”, „Jurnal FM”, „Radio.md”, „AQUARELLE-FM”, „RETRO FM”, „Vocea Basarabiei”, „Radio ONE”, „Radio Prim”, „Bas FM”, „Publika FM”, „RADIO MEDIA”, „Autoradio/Avtoradio”, „Radio Alla”, „Russkoe Liubimoe”, „Noroc”, „Radio Chișinău”, „Euronova FM”, „Drochia FM”, „Radio 911”, „Bugeac FM”, „Radio Moldova Tineret”, „Radio ZUM” și „LOVE RADIO”. Totodată, 13 furnizori de servicii media de televiziune și 12 furnizori de servicii media de radiodifuziune sonoră nu au prezentat informația respectivă, cărora le-a fost oferit un termen suplimentar: până la data de 20 septembrie 2020.
Consiliul Audiovizualului a respins cererile prealabile depuse de „Telestar Media” SRL și „Real Radio” SRL ca nefondate.
Consiliul Audiovizualului a susținut demersul Instituției Publice Oficiul Național al Viei și Vinului și a recomandat posturilor de televiziune și radio aflate sub jurisdicția Republicii Moldova difuzarea spotului de promovare a Zilei Naționale a Vinului, care, în contextul restricțiilor impuse de pericolul de infecție COVID-19, atât la nivel local, cât și în legătură cu limitarea circulației libere a vizitatorilor, oaspeților din străinătate, în acest an, va avea loc în primul weekend din luna octombrie, într-un nou format. Este de menționat că Ziua Națională a Vinului este declarată sărbătoare națională prin Hotărârea Parlamentului nr. 1005 din 19.04.2002 și nu constituie un eveniment comercial.
Totodată, Ziua națională a vinului face parte din Lista evenimentelor de importanță majoră, aprobată de Consiliul Audiovizualului în conformitate cu prevederile art. 20 alin. (3) din Codul serviciilor media audiovizuale.
Informații detaliate găsiți pe audiovizual.md, la rubrica Decizii curente.
Serviciul Comunicare și relații cu publicul