ȘEDINȚA PUBLICĂ A CA DIN 06.09.2019

Lun ,Septembrie 09, 2019 - 07:28
Consiliul Audiovizualului s-a întrunit, pe data de 06 septembrie 2019, în ședință publică.
Autoritatea de reglementare în domeniul comunicării audiovizuale a examinat declarațiile privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare noi din 20 octombrie 2019 în circumscripțiile electorale uninominale nr. 17, 33, 48 și 50, de către instituțiile audiovizualului din Republica Moldova.
Astfel, în prezent, pe teritoriul Republicii Moldova își desfășoară activitatea 110 furnizori de servicii media audiovizuale (TV – 55, Radio – 55) care au obligația de a informa CA cu privire la reflectarea/nereflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare noi din 20 octombrie 2019 în circumscripțiile electorale uninominale nr. 17, 33, 48 și 50.
Până în prezent, Consiliul Audiovizualului a recepționat 107 declarații (TV – 54, Radio – 53) privind reflectarea/nereflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare noi din 20 octombrie 2019 în circumscripțiile electorale uninominale nr. 17, 33, 48 și 50.
Este de specificat că 3 furnizori de servicii media audiovizuale nu au prezentat declarații (TV – 1, Radio – 2) privind reflectarea/nereflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare noi din 20 octombrie 2019 în circumscripțiile electorale uninominale nr. 17, 33, 48 și 50 următorii furnizori de servicii media:
Furnizori de servicii media de televiziune: (1) „10 TV”.
Furnizori de servicii media de radiodifuziune sonoră: (2) „Cultura Divină” și „Radio 7/ Радио 7” (GERMES NORD SRL)
Cu referire la Declarația furnizorul public de servicii media IPNA Compania „Teleradio-Moldova” este de relatat următoarele. 
În conformitate cu prevederile art. 41 alin. (3) din Codul serviciilor media audiovizuale: Bugetul furnizorului public național de servicii media constituie:
  (3) Veniturile proprii ale furnizorului public național de servicii media provin, după caz, din:
 a) sume încasate din comunicările comerciale audiovizuale difuzate în cadrul evenimentelor de importanță majoră;
 b) sume încasate din realizarea obiectului de activitate, inclusiv venituri provenite din vânzarea programelor audiovizuale sau a drepturilor de autor din coproducții;
 c) donații și sponsorizări;
 d) alte surse legale.
Prin scrisoarea nr. 664 din 06 septembrie 2019, Consiliul Audiovizualului a solicitat Comisiei Electorale Centrale să se expună asupra faptului dacă normele menționate mai sus pot fi sincronizate sub aspectul interpretării aplicative, iar plasarea publicității electorale contra cost constituie în condițiile legislației electorale un drept al furnizorilor publici de servicii media.
Așadar Consiliul Audiovizualului a spre aprobat declarațiile privind politica editorială pentru campania electorală la alegerile parlamentare noi din 20 octombrie 2019 în circumscripțiile electorale uninominale nr. 17, 33, 48 și 50 pentru următorii furnizori de servicii media:
 Furnizori de servicii media de televiziune: (51) „TVC 21”, „Canal Regional”, „Studio-L”, „Jurnal TV”, „Ren Moldova”, „BTV”, „N4”, „SOR-TV”, „ATV COGUK”, „ATV”, „ITV”, „TV Drochia”, „Media TV”, „TVR Moldova”, „NTV Moldova”, „Exclusiv TV”, „Gurinel TV”, „Albasat”, „TV8”, „Agro TV Moldova”, „Accent TV”, „Orizont TV”, „Bravo TV”, „A.Film”, „RTR Moldova”, „PRO TV CHIȘINĂU”, „POPAS TV”, „NTS”, „BAS TV”, „TV-Găgăuzia”, „CTC Mega”, „Axial TV”, „RU TV Moldova”, „ZONA M”, „Familia Domashniy”, „Busuioc TV”, „Prime”, „Publika TV”, „Canal 2”, „Canal 3”, „TV-Prim”, „Vocea Basarabiei TV”, „NOROC”, „Gold TV”, „Orhei TV”, „Televiziunea Centrală”, „TV Elita”, „FLOR–TV”, „ART-TV”, „TV Bizim Dalgamiz” și „Eni AI”.
Furnizori de servicii media de radiodifuziune sonoră: (50) „AQUARELLE-FM”, „RETRO FM”, „Radio Poli Disc – Новое Радио”, „MICUL SAMARITEAN”, „Noroc”, „Bugeac FM”, „Radio Pro-Mingir”, „Megapolis FM”, „Radio ZUM”, „Radio 911”, „Jurnal FM”, „Radio Dor 93,0 FM”, „Autoradio/Avtoradio”, „Drochia FM”, „RADIO MEDIA”, „Hit FM”, „Radio Alla”, „Vocea Basarabiei”, „Magic FM”, „LOVE RADIO”, „Dialog FM”, „Radio 7/ Радио 7” („AER-COMUNICAȚIE” SRL), „Muz FM”, „Publika FM”, „Maestro FM”, „Like FM – Русское радио”, „Radio ONE”, „Albena”, „Pro 100 radio”, „RADIO PLAI”, „Bas FM”, „Romano Patrin FM”, „GRT FM”, „Radio Orhei”, „FLOR – FM”, „Europa Plus Moldova”, „Radio 21”, „Radio.md”, „KISS FM”, „Diaspora FM”, „Radio Prim”, „Radio Soroca”, „ECO FM”, „Vocea Speranței”, „Radio Chișinău”, „Euronova FM”, „Radio Studentus”, „Radio Orhei FM”, „ART FM” și „Bizim Dalgamiz”.
Consiliul Audiovizualului a examinat petiția ,,STV IT Company” SRL prin care informează despre faptul că compania ,,TV REPUBLICA” SRL retransmite fără bază contractuală posturile de televiziune: Детский Мир, Любимое Кино, Мир сериала, Шансон ТВ, Тайны Галактики, Загородная Жизнь, Мужской, Мир Увлечений, fapt ce lezează interesele și drepturile titularilor de drept de autor și a drepturilor conexe. Urmare a efectuării controlului asupra circumstanțelor de fapt privind activitatea distribuitorului de servicii „TV REPUBLICA” SRL prin prisma celor invocate în petiția companiei „STV IT Company” SRL, s-a constatat că „TV REPUBLICA” SRL retransmite fără acoperire contractuală postul de televiziune Шансон ТВ. Respectiv, distribuitorul de servicii media nu a pus la dispoziția CA acordul privind dreptul la retransmisiunea serviciului de programe Шансон ТВ. Pentru nerespectarea, în mod repetat, a prevederilor art. 23 din Codul serviciilor media audiovizuale și omiterea prezentării, la solicitarea Consiliului Audiovizualului, a contractelor încheiate cu deținătorii dreptului de autor și a drepturilor conexe, ,,TV REPUBLICA” SRL a fost sancționată cu amendă în valoare de 10 000 de lei.
Informații detaliate găsiți pe audiovizual.md, la rubrica Decizii curente.
Serviciul Comunicare și relații cu publicul