COMUNICAT DE PRESĂ

Vin ,Martie 11, 2022 - 18:51
CA a sancționat NTV Moldova” și „Primul în Moldova” pentru modul în care au reflectat criza de securitate din regiune și războiul din Ucraina
 
În cadrul ședinței din 11 martie 2022, Consiliul Audiovizualului (CA) a examinat rezultatele monitorizării furnizorilor de servicii media „Moldova-1”, „Prime”, „Jurnal TV”, „NTV Moldova” și „Primul în Moldova”. CA a monitorizat programele audiovizuale locale și retransmise (orele de maximă audiență) difuzate începând cu ora 20:00 din data de 21 februarie până la ora 22:00, 22 februarie, prin prisma prevederilor 13 alin. (1), (4), (5) și (6) și art. 17 alin. (3) din Codul serviciilor media audiovizuale.
Rezultatele monitorizării au atestat că furnizorul public „Moldova 1” și furnizorii privați „Jurnal TV” și „Prime” nu au admis încălcări de la legislația audiovizuală. Monitorizarea „NTV Moldova” și „Primul în Moldova” a atestat că aceste posturi de televiziune au comis abateri de la Codul serviciilor media audiovizuale și anume de la prevederile art. 13 alin. (1) lit. (b), alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale, fapt pentru care Consiliul Audiovizualului a aplicat sancțiuni, conform tabelului de mai jos.
 
Consiliul Audiovizualului a examinat și rezultatele monitorizării serviciului media „Primul în Moldova” pentru perioada 24-27 februarie 2022. CA a monitorizat programele audiovizuale de știri și dezbateri, cu caracter politic, analitic și/sau militar locale și retransmise. Evaluarea conținuturilor audiovizuale a urmărit respectarea de către furnizor a prevederilor art. 13, iar analiza a constatat încălcări de la prevederile art. 13 alin. (1) lit. b), și alin. (6) lit. a) din CSMA. Furnizorul de servicii media „TELESISTEM-TV” SRL, fondatoarea postului de televiziune „Primul în Moldova”, a fost sancționat, după cum urmează:
 
 
Nr.
d/o
Denumirea instituției, titularul de licență
Obiectul sancțiunii
Sancțiunea
  1.  
NTV Moldova ,
PP „Exclusiv Media” SRL
pentru încălcarea repetată a  prevederilor art. 13 alin. (1) lit. b) din Codul serviciilor media audiovizuale, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (5) lit. k) din Cod.
Amendă
10 000 de lei
pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (5) lit. k) din Cod.
Amendă
10 000 de lei
  1.  
„Primul în Moldova”,
„TELESISTEM-TV” SRL
pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 13 alin. (1) lit. b) din Codul serviciilor media audiovizuale, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (5) lit. k) din Cod .
Amendă
10 000 de lei
pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (5) lit. k) din Cod.
Amendă
10 000 de lei
  1.  
„Primul în Moldova”,
„TELESISTEM-TV” SRL
pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 13 alin. (1) lit. b) din Codul serviciilor media audiovizuale, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (5) lit. k) din Cod.
Amendă
5 000 de lei
 
 
pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (5) lit. k) din Cod.
Amendă
5 000 de lei
 
„NTV Moldova”: în cadrul programului „Сегодня” retransmis din Federația Rusă pe 21 februarie în intervalul orar 20:35:29 – 21:40:33 au fost difuzate două subiecte care reflectă criza de securitate din regiune, urmate de difuzarea, în prime-time, a discursului președintelui Federației Ruse, Vladimir Putin  (cu o durată de aproximativ 56 de minute), despre motivele de a recunoaște independența regiunilor separatiste din Estul Ucrainei.
Așadar, primul subiect în care s-a reflectat ședința Consiliului Suprem de Securitate din Federația Rusă a fost prezentat unilateral, axându-se doar pe discursul lui Vladimir Putin de la ședința Consiliului.
Buletinul de știri rusesc a fost întrerupt de discursul lui Vladimir Putin, redat în orele de maximă audiență integral de către NTV Moldova.
Discursul lui Vladimir Putin:
- contestă existența statului Ucraina și o cataloghează drept „un stat artificial, fondat de bolșevici”: „В результате большевистской политики и возникла Cоветская Украина, которую и в наши дни можно на полном основании назвать ”Украина имени Владимира Ильича Ленина”. Он её автор и архитектор, это целиком и полностью подтверждается архивными документами, включая жесткие ленинские директивы по Донбассу, который буквально втиснули в состав Украины. А сейчас „благодарные” потомки посносили на Украине памятники Ленина. Это у них декоммунизация называется. Вы хотите декоммунизацию? Ну что же, нас это вполне устраивает, но не нужно останавливаться на полпути. Мы готовы показать вам, что значит для Украины настоящая декоммvунизация”.
- promovează ideea că statul Ucrainean este dirijat pe exterior prin corupția elitelor ucrainene: Коррупция, которая, без сомнения, является вызовом и проблемой для многих стран, в том числе и для России,  на Украине приобрела какой-то уже особый характер. Она буквально пропитала, разъела украинскую государственность, всю систему, все ветви власти. Радикалы воспользовались справедливым недовольством людей, оседлали протест и в 2014 довели Майдан до государственного переворота, при этом они получали прямое содействие со стороны зарубежных государств. По имеющимся данным, материальная поддержка, так называемого протестного лагеря на площади Независимости в Киеве со стороны посольства США составляла 1 миллион долларов в день[..]”.
- caracterizează societatea ucraineană: При этом украинские власти изначально, хочу это подчеркнуть, именно с первых шагов стали строить свою государственность на отрицании всего, что нас объединяет. Не удивительно что украинское общество столкнулось с ростом крайнего национализма, который быстро приобрёл форму агрессивной русофобии и неонацизма.  Отсюда и участие украинских националистов и неонацистов в бандах террористов на северном Кавказе. Всё громче звучащие территориальные претензии к России. Свою роль сыграли и внешние силы, которые с помощью разветвлённой сети НКО и спецслужб выращивали на Украине свою клиентуру, и продвигали её представителей во власть[..]”.
- discreditează guvernarea ucraineană:Радикалы, захватившие власть, организовали преследования, настоящий террор, в отношении тех, кто выступал против антиконституционных действий. Над политиками, журналистами, общественными деятелями издевались, их публично унижали, украинские города захлестнула волна погромов и насилия, серия громких и безнаказанных убийств. Невозможно без содрогания вспоминать о страшной трагедии в Одессе, где участники мирного протеста были страшно убиты и сожжены в Доме профсоюзов. Преступники, которые совершили это злодеяние, не наказаны, их никто и не ищет, но мы знаем их поименно и сделаем все, для того, чтобы их покарать, найти и предать суду [..]”.
      
În cadrul programului „Сегодня” retransmis din Federația Rusă pe 22 februarie în intervalul orar 18:00:01 – 18:38:33 au fost difuzate 9 subiecte care reflectă criza de securitate din Ucraina și Europa de Est. S-a atestat că majoritatea că subiectelor difuzate conțin derogări de la Codul serviciilor media audiovizuale.
În alte subiecte, a fost prezentată poziția președintelui Ucrainei și a liderilor altor state, dar li s-a acordat mult mai puțin timp decât conducerii Federației Ruse, argumentele altor părți sunt prezentate superficial și este dificil pentru spectator să înțeleagă care este poziția lor și răspunsul la acuzații.
Toate subiectele difuzate pe data de 22 februarie în cadrul programului „Сегодня” au fost difuzate cu multiple încălcări, unele dintre acestea fiind admise și la buletinele de știri locale, care nu au reflectat criza de securitate din regiune.
 
„Primul în Moldova”: în cadrul programului „Время покажет” din 22.02.2022,  moderatorii din start prezintă informațiile  prin prisma unilaterală a opiniilor, informația neputând fi verificată. De asemenea, mesajele de pe burtieră din ambele programe „Время покажет”  (fundal roșu/de alertă) periodic aduceau la cunoștința telespectatorului starea de lucruri din Estul Ucrainei. Este de menționat că conținutul acestor mesaje cuprind informații care distorsionează formarea unei opinii echilibrate referitor la acest conflict (război). Ele vin să accentueze gravitatea situației în regiune precum și poziționarea Ucrainei ca agresor, responsabilă de atacuri, incursiuni diversioniste, bombardarea obiectivelor civile. Acestea aveau conținuturile: Глава ДНР : „За последние сутки обстановка в ДНР стала критической”. Глава ДНР: „В ДНР активизировались диверсанты, готовящие теракты против гражданских”.  РИА: „В ЛНР сообщают о гибели двух мирных жителей в результате обстрелов”. РИА: „ Глава ДНР призвал всех мужчин прибыть в военкоматы для мобилизации”. Песков: „ Путин сегодня проведёт внеочередное заседание Совбеза РФ”.  Басурин: „ ВСУ начинают реализовать план по вторжению в Донбасс”. Басурин:Две диверсионные группы проникли в ДНР для совершения терактов, идёт их поиск”. Глава ДНР: „ Киев ведёт массированные обстрелы ДНР, в том числе жилых кварталов”. ФСБ РФ: „ Снаряд с территории Украины разрушил место несения службы пограничников” (imagini cu o construcție de dimensiuni mici, distrusă, nu este clar dacă această construcție a fost un post de grăniceri sau o construcție de depozitare. Lipsesc careva simboluri statale care ar indica că respectiva construcție ar fi fost un post de grăniceri ). Басурин: „Обстрелы со стороны ВСУ ведутся по всей линии соприкосновения” Представительство ДНР в СЦКЖ: „ВСУ за 2 часа шесть раз нарушили режим тишины в ДНР”. ТАСС: „Под обстрелы попали районы 22 населённых пунктов ДНР”, РИА:„ Украинские силовики обстреляли населённый пункт Докучаевск в ДНР ”, РИА:„ Великобритания и союзники активизируют подготовку к наихудшему сценарию событий на Украине”, Народная милиция ДНР:„ Мирный житель ДНР погиб при обстреле ВСУ”.
De menționat este și modul de prezentare a programului de dezbateri „Время покажет”. În platou sunt invitați reprezentanții celor două părți implicate în conflictul din Estul Ucrainei. Unii susțin  poziția Ucrainei, iar alții pe cea a Federației Ruse și a celor două republici.  Este de specificat faptul că doi din cei patru reprezentanți care susțin poziția Ucrainei nu sunt vorbitori nativi de limbă rusă. Mike Bloom (jurnalist SUA) și Felix Șulites (regizor de filme/producător Germania), din această cauză opiniile lor deseori diferă de cele ale colegilor de echipă care cunosc mai amănunțit detalii istorice, tactice, de politică externă. Reprezentanții acestei echipe sunt permanent întrerupți de moderatori, sub pretextul de a concretiza ceva, de a da anumite explicații la cele spuse, astfel creând un teren de dezbateri propice echipei adverse, care nu numai că nu sunt deranjați de întreruperi din partea moderatorilor, opiniile lor fiind judecate , dezvoltate în defavoarea oponenților de discuții, în așa fel ca mesajul să fie clar și pe înțelesul telespectatorului. Unele expresii folosite de moderatori în timpul programului: „Майкл, чё ты ухмыляешься?”, „ 20 февраля спецназ ДНР обезвредил украинских диверсантов, которые планировали провести взрывы на территории Донбасса”, „Крысы продолжают бегство с тонущего корабля под названием Украина. Украину покидают один из олигархов Незалежной Ренат Ахметов, ну а верховный главнокомандующий Зеленский после очередного турне в бронелифчике улетает на Мюнхенскую конференцию по безопасности от участия в которой отговаривали все. И даже наставник Джо Байден сказал –НЕ  НАДО!”.
În cadrul programului „Время покажет” din 22.02.22, a fost difuzată o secvență video cu o mamă care se evacuează împreună cu copilul și care declară: „А Украина, будь она проклята, чтоб они выдохли”. Reporter : „ВСУ действительно готовит масштабный артиллерийский налёт на ДНР и ЛНР, и готовит реальные атаки, и попытки прорыва. И действительно тот контингент национальных радикалов с украинским стороны, естественно, которых сюда загнали пачками на передовую, это по факту боевики, люди из организации ”Правый cектор” которая в России  запрещена, и Зеленский их не контролирует…”.
În cadrul programului „Время покажет”,  moderatorul se adresează unui invitat în platou (cetățean german): „Вы пытались в 41-м из нас сделать жертву и убили 20 с лишним миллионов наших сограждан, поэтому не вам, немцам, нам говорить про жертвы! Cколько людей вы в концлагерях сожгли?”. Asemenea discursuri sunt permise de moderatori și invitaților pro ruși: „Для меня бандеровские предатели братским народом никогда не были и не будут, потому что вы потомки (text neclar), вы, котoрые были полицаями в деревнях, котрые помогали истреблять людей! Вы не братский народ, вы другой народ, только там другая буква, буква Л, понятно?! Вы потомки бандеровцев, которые отсидели … Вы бандеровцы, фашисты, вышли, отсидев свой срок, наплодили таких же ублюдков, как они. Теперь они выросли и в лихие 90-е возомнили себе, что они могут все, а в 2014 году кто-то с кастрюлями на голове скакал и орал «Москаляку на гиляку! Кто не скачет, тот москаль!”.           Sunt tolerate și adresările amenințătoare la adresa Ucrainei, Occidentului și SUA. Una din ele este expusă de un invitat: „Если вы будете забываться, Россия всем вам укажет ваше место…”
 
Membrii Consiliului Audiovizualului au dispus la finalul ședinței monitorizarea buletinului de știri „Vesti Moldova” difuzat de postul de televiziune „RTR Moldova” în zilele de 3 și 4 martie 2022, urmare a autosesizării membrului CA, Eugeniu Rîbca, și monitorizarea buletinului de știri „Știrile orei 19:00” (4 reportaje) din 09 martie 2022, difuzat de postul de televiziune „NTV Moldova”, urmare a autosesizării membrului CA, Orest Dabija, prin prisma prevederilor  art. 13 din Codul serviciilor media audiovizuale.
 
Informații detaliate găsiți pe audiovizual.md, la rubrica Decizii curente.
Serviciul Comunicare și relații cu publicul