CCA a sancționat mai multe posturi de televiziune pentru reflectarea imparțială și dezechilibrată a campaniei prezidențiale

Lun ,Octombrie 17, 2016 - 14:11

Consiliul Coordonator al Audiovizualului s-a întrunit astăzi, 17 octombrie, în şedinţă publică.

Autoritatea de reglementare în domeniul comunicării audiovizuale a examinat Raportul de monitorizare a principalelor buletine informative ale posturilor de televiziune „Moldova-1”, „Prime”, „Canal 3”, „Canal 2”, „Publika TV”, „TV 7”, „Accent TV”, „Pro TV Chişinău”, „Jurnal TV”, „N 4”, „Realitatea TV”, „Ren Moldova”, „NTV Moldova” şi „RTR Moldova” la capitolul respectării legislaţiei electorale (Codul electoral nr. 1381 din 21.11.1997, Codul audiovizualului nr. 260-XVI din 27.07.2006, Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile prezidenţiale din 30 octombrie 2016 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova), pentru perioada 30 septembrie - 09 octombrie 2016, prezentat de Direcţia Monitorizare TV/Radio.

Datele raportului au atestat că posturile de televiziune supuse monitorizării au difuzat în total 478 de subiecte electorale. Cele mai multe subiecte cu caracter politic şi electoral au fost difuzate de postul de televiziune „Accent TV” (83 de subiecte), „Jurnal TV” (63 de subiecte), „NTV Moldova” (41 de subiecte), „RTR Moldova” (39 de subiecte), „Canal 2” (38 de subiecte), „Publika TV” (36 de subiecte), „Prime” (35 de subiecte), „Canal 3” (32 de subiecte), PRO TV CHIȘINĂU” (30 de subiecte), „Moldova-1” (23 de subiecte),  „TV 7” (18 subiecte), „Ren Moldova” (9 subiecte)  şi „N 4” (3 subiecte).

Totodată, cel mai mediatizat candidat electoral la alegerile prezidenţiale a fost I. Dodon – cu 24%, urmat de M. Lupu şi A. Năstase, cu 19,7% şi, respectiv, 15,4%. Candidatul PAS, M. Sandu, a fost reflectată în volum de 11,5%, M. Ghimpu – 7,2%, I. Leancă – 6,9%. Cu 5,5% a fost prezentat candidatul PN, D. Ciubaşenco, fiind urmat de V. Ghileţchi, cu 2,5%. A. Guţu a obţinut 2,4%, M. Laguta – 2,1%, iar I. Popenco a acumulat 1,9%.

Cel mai mediatizat partid politic a fost PDM – 24%, urmat de PSRM – 22,1%. PPDA a fost reflectat în volum de 14,8%, PAS – 9,1%, iar Candidaţii Independenţi – cu 6,8%. PL a avut o prezenţă de 6,1%, PN – 5,7%, PPEM – 5,5%, MR – 3,9%, iar PPD – 2%.

În cadrul discuţiilor pe marginea raportului, membrii CCA au menționat faptul că posturile de televiziune „Moldova-1” şi „Pro TV Chişinău” au reflectat obiectiv şi echidistant evenimentele care au avut loc în perioada de monitorizare.

Posturile „Realitatea TV”, „TV 7”, „N 4”, „RTR Moldova” şi „Ren Moldova”  au avut un comportament relativ echilibrat, nu au fost atestate tendinţe de favorizare evidentă a concurenţilor electorali, însă în cazul unor subiecte ce vizează situaţii de conflict nu au respectat principiul de informare din mai multe surse.

O situație gravă a fost atestată la posturile private cu acoperire naţională „Prime”, „Canal 2”, „Canal 3”, „Publika TV”, care l-au promovat masiv pe Marian Lupu, atât prin frecvenţa şi durata apariţiilor, cât şi prin contextul pozitiv al materialelor electorale. Abateri similare au fost constatate și la postul de televiziune „Jurnal TV”, care l-a mediatizat accentuat pe Andrei Năstase, dar și la posturile „Accent TV” şi „NTV Moldova”, care l-au favorizat preponderent pe liderul socialiștilor Igor Dodon.

La capitolul gender se constată o disproporție mare: cota bărbaților fiind dominantă – 85-90%, iar cea a femeilor constituind 10-15%.

Pentru derogări de la prevederile Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale la alegerile prezidenţiale din 30 octombrie 2016 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova, constatate în urma examinării raportului de monitorizare, CCA a aplicat avertizare publică posturilor „Prime”, „Canal 2”, „Canal 3”, „Publika TV”, „Accent TV” şi „NTV Moldova”. De asemenea, CCA a atenționat posturile de televiziune „Realitatea TV”, „TV 7”, „N 4”, „RTR Moldova” şi „Ren Moldova” să respecte cu strictețe legislația electorală.

„Jurnal TV” a solicitat amînarea examinării raportului de monitorizare a postului de televiziune „Jurnal TV”, propunere acceptată de membrii Consiliului.

Consiliul Coordonator al Audiovizualului a examinat şi restituit Comisiei Electorale Centrale contestaţia dlui Vadim MOȚARSCHI, reprezentant cu drept de vot consultativ în CEC al candidatului la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, dl Marian LUPU, cu privire la presupusele încălcări atestate de petiționar pe portalurile de ştiri www.jurnal.md şi www.news.portal-start.com. Poziția CCA de a restitui contestația CEC este determinată de faptul că problema vizată nu ține de competențele legale ale Consiliului.

CCA a reperfectat licenţa de emisie pentru postul de televiziune „ALT TV”, prin schimbarea denumirii postului de televiziune. Astfel, „ALT TV” va fi „Orhei TV”. În acest sens, administratorul „Media Resurse” S.R.L. a prezentat o scrisoare din partea administraţiei publice locale a oraşului Orhei (Primăria) şi Agenţia de Stat pentru Proprietatea Intelectuală a Republicii Moldova care ar autoriza dreptul de a folosi simbolica oraşului Orhei pentru desfăşurarea genului de activitate „Orhei TV”.

Tot în cadrul şedinţei, CCA a anunţa în concurs 3 frecvenţe radio cu următorii parametri: 100,2 MHz – Sîngerei; 105,0 MHz – Basarabeasca şi 88,3 MHz – s. Pănăşeşti (r-nul Străşeni).

În discuţie au fost puse şi alte chestiuni ce ţin de activitatea radiodifuzorilor şi distribuitorilor de servicii, informaţii detaliate găsiţi pe pagina electronică a Consiliului, la rubrica Decizii curente.

Serviciul Comunicare şi relaţii cu publicul