
Decizia nr. 29/168 din 24 octombrie  2016 

1 din 4 
 

CONSILIUL COORDONATOR                                                     

AL AUDIOVIZUALULUI 

DIN REPUBLICA MOLDOVA 

КООРДИНАЦИОННЫЙ СОВЕТ            

ПО ТЕЛЕВИДЕНИЮ И РАДИО   

РЕСПУБЛИКИ МОЛДОВА 

MD-2012, Chişinău, str. V. Pîrcălab nr. 46 
Tel.: (373 22) 27-75-51, fax: (373 22) 27-74-71 

http://www.cca.md 

MD-2012, Кишинэу, ул. В. Пыркэлаб, №. 46 
Тел.: (373 22) 27-75-51, факс: (373 22) 27-74-71 

              http://www.cca.md 

 

DECIZIA nr. 29/168 
din 24 octombrie 2016  

 

Cu privire la examinarea Raportului de monitorizare privind reflectarea campaniei electorale 

la alegerile prezidenţiale din 30 octombrie 2016 de către postul de televiziune „Jurnal TV”, 

pentru perioada 30 septembrie – 09 octombrie 2016 

 

Consiliul Coordonator al Audiovizualului a decis, în cadrul şedinţei publice din 26 septembrie 

curent, prin Decizia nr. 25/145 (pct. 1), monitorizarea principalelor buletine informative ale 

posturilor de televiziune „Moldova-1”, „Prime”, „Canal 3”, „Canal 2”, „Publika TV”, „TV 7”, 

„Accent TV”, „Pro TV Chişinău”, „Jurnal TV”, „N 4”, „Realitatea TV”, „Ren Moldova”, „NTV 

Moldova” şi „RTR Moldova” la capitolul respectării legislaţiei electorale (Codul electoral nr. 1381 

din 21.11.1997, Codul audiovizualului nr. 260-XVI din 27.07.2006, Regulamentul privind reflectarea 

campaniei electorale la alegerile prezidenţiale din 30 octombrie 2016 în mijloacele de informare în 

masă din Republica Moldova), pe perioada campaniei electorale.  

În temeiul prevederilor art. 37 alin. (1) şi (3) lit. a), art. 40 alin. (1) lit. a), b), d), art. 41 alin. 

(1) lit. a) din Codul audiovizualului, ale Deciziei CCA nr. 25/145 din 26.09.2016, reieşind din 

importanţa reflectării echilibrate, echidistante şi imparţiale a campaniei electorale de către 

radiodifuzori, în perioada 30 septembrie – 09 octombrie 2016 a fost efectuată monitorizarea 

principalului buletin informativ al postului de televiziune „Jurnal TV” („Jurnalul orei 19:00” – ora de 

difuzare 19:00). 

Postul de televiziune „Jurnal TV” a difuzat, în perioada de referinţă, 63 de subiecte cu caracter 

politic şi electoral. 

Prin scrisoarea nr. 179-E/04 din 17.10.2016, „JURNAL DE CHIŞINĂU PLUS” S.R.L., 

titulara postului de televiziune „Jurnal TV”, a solicitat amînarea examinării raportului de 

monitorizare pentru o şedinţă ulterioară, invocînd motivul că nu au primit din timp materialele 

necesare pentru a-şi pregăti apărarea pentru şedinţa nominalizată.  

În cadrul şedinţei publice din 17.10.2016, Consiliul Coordonator al Audiovizualului a dat curs 

solicitării „JURNAL DE CHIŞINĂU PLUS” S.R.L.  

Aşadar, în cadrul principalului buletin informativ al postului de televiziune „Jurnal TV”, A. 

Năstase a avut cea mai mare pondere de reflectare în ştiri – 45,5%, fiind urmat de M. Sandu, cu 

15,5%. M. Lupu a fost mediatizat în volum de 12,5%, iar M. Ghimpu – cu 7,5%. I. Dodon a fost 

prezentat în volum de 6,7%, I. Leancă – de 4,7%, iar M. Laguta – de 1,8%. D. Ciubaşenco şi A. Guţu 

au acumulat aproximativ acelaşi volum procentual de 1,7 la sută şi, respectiv, 1,6 la sută, fiind urmaţi 

de I. Popenco – cu 1,2 la sută, V. Ghileţchi – cu 0,8 la sută şi S. Radu – cu 0,5 la sută.  

Reflectarea candidaţilor electorali în cadrul buletinelor informative difuzate de postul de 

televiziune „Jurnal TV” a fost, în general, neutră, unii fiind trataţi atît pozitiv, cît şi negativ. 

Din volumul total al subiecţilor politici reflectaţi în cadrul principalului buletin informativ al 

postului de televiziune „Jurnal TV”, partea dominantă a reflectării, de 40,1%, a acumulat PPDA, 

fiind urmat de PDM – cu 25,1%, PAS – cu 10,6% şi PL – cu 6,0%. PSRM a avut o prezenţă de 5,2%, 

iar CI – 3,5%, urmat de PPEM, cu 3,2%. PN şi MR au acumulat aproximativ acelaşi volum 

procentual de 2,7 la sută şi, respectiv, 2,6 la sută, fiind urmaţi de PPD, cu 1,1 la sută. 

Subiecţii politici mediatizaţi în cadrul buletinelor informative difuzate de postul de televiziune 

„Jurnal TV” au avut o conotaţie a reflectării, în general, neutră, unii fiind trataţi atît pozitiv, cît şi 

negativ, cu excepţia PDM, care a avut parte de o prezentare accentuat negativă.  

http://www.cca.md/
http://www.cca.md/


Decizia nr. 29/168 din 24 octombrie  2016 

2 din 4 
 

În perioada de raport, din numărul total de subiecţi politici, cota bărbaţilor a fost cea 

dominantă – 83,4%, iar cota femeilor a fost una nesemnificativă, de 16,6%.  

Urmare a analizei cantitative şi calitative, în perioada de raport au fost atestate derogări de la: 

 Art. 7 alin. (2) şi alin. (3) Codul audiovizualului: „Acordînd timpi de antenă unui 

partid sau unei mişcări politice pentru propagarea poziţiilor acestora, radiodifuzorul 

trebuie să ofere, de asemenea, în cadrul aceluiaşi gen de programe şi la aceeaşi oră, 

timpi de antenă altor partide şi mişcări politice fără tergiversări neîntemeiate şi fără a 

favoriza un partid anume, indiferent de procentajul reprezentării sale parlamentare”; 

„Pentru încurajarea şi facilitarea exprimării pluraliste a curentelor de opinie, 

radiodifuzorii au obligaţia de a reflecta campaniile electorale în mod veridic, 

echilibrat şi imparţial”. Astfel, se atestă un dezechilibru între PPDA şi candidatul 

acestuia, A. Năstase, cu ceilalţi candidaţi electorali şi subiecţi politici. 

 Art. 7 alin. (4) lit. c) Codul audiovizualului: „Pentru a asigura în cadrul emisiunilor 

informative ale radiodifuzorilor respectarea principiilor echilibrului social-politic, 

echidistanţei şi obiectivităţii, aceştia vor plasa fiecare ştire astfel încît: în cazul 

subiectelor ce vizează situaţii de conflict, să se respecte principiul de informare din 

mai multe surse”. Aşadar, în subiectul din 03.10.2016 – despre cererea PPDA de a 

exclude PDM din cursa prezidenţială pentru încălcarea flagrantă a legii, reprezentanţii 

PPDA susţin că exponenţii din PDM au comandat editarea a peste un milion de 

broşuri cu mesaje denigratoare şi calomnioase la adresa A. Năstase. Lipseşte poziţia 

PDM. În subiect se menţionează că, deocamdată, reprezentaţii PDM nu au venit cu o 

reacţie; Subiect din 05.10.2016 – despre acţiunea de protest din faţa Preşedinţiei, 

organizată de către membrii şi susţinătorii PPDA împotriva promulgării pachetului 7 

legi de către preşedintele N. Timofti. În acest sens, A. Năstase vine cu o declaraţie: 

„El este mut, el este absent. Este un preşedinte al huntei, un preşedinte al mafiei. 

Acest individ a stat 4 ani de zile şi a ţinut locul de preşedinte. A primit în zadar banii 

oamenilor… Această crimă pe care a săvîrşit-o Timofti împotriva propriului popor 

trebuie să constituie dreptul unei anchete condusă de un procuror general 

independent. Acest individ se face vinovat de uzurparea puterii de stat şi acest individ 

va fi tras la răspundere împreună cu Plahotniuc…”. Lipseşte poziţia lui N. Timofti.  

Prin scr. nr. 174-E/04 din 20.10.2016 cu referire la Raportul de monitorizare privind 

reflectarea campaniei electorale la alegerile prezidenţiale din 30 octombrie 2016 de către postul de 

televiziune „Jurnal TV”, pentru perioada 30 septembrie – 09 octombrie 2016, remis repetat (scr. nr. 

517 din data 12.10.2016 şi nr. 528 din data de 19.10.2016), „JURNAL DE CHIŞINĂU PLUS” 

S.R.L., titulara postului de televiziune „Jurnal TV”, susţine că sînt „acuzaţi de comiterea unor 

încălcări” referitor la conotaţia reflectării candidaţilor electoral (Reflectarea candidaţilor electorali în 

cadrul buletinelor informative difuzate de postul de televiziune „Jurnal TV” a fost, în general, neutră, 

unii fiind trataţi atît pozitiv, cît şi negativ.). Ţinem să menţionăm că derogarea atestată de la 

prevederile art. 7 alin. (2) şi (3) din Codul audiovizualului se referă nu la indicatorul calitativ 

(conotaţia reflectării: pozitiv, neutră, negativ), ci la indicatorul cantitativ, care, potrivit rezultatelor 

monitorizării, a indicat că A. Năstase, candidatul PPDA la funcţia de Preşedinte al Republicii 

Moldova, a fost cel mai mediatizat candidat electoral, cu un volum de timp de 33 min. 27 sec., ceea ce 

constituie 45,5% din volumul total al reflectării candidaţilor electorali.  

„JURNAL DE CHIŞINĂU PLUS” S.R.L. susţine că CCA nu poate aplica sancţiuni în baza 

art. 7 alin. (2) din Codul audiovizualului din motivul că există o cauză judiciară la Curtea de Apel din 

Chişinău pe acest articol înaintată de „Jurnal TV” privind anularea pct. 8 din Decizia nr. 155 din 

07.11.2014. Totodată, petiţionarul invocă faptul că a solicitat obţinerea poziţiei Plenului Curţii 

Supreme de Justiţie „bazîndu-se pe prevederile art. 12/2 CPC, potrivit căruia, dacă în procesul 

judecării pricinii într-o instanţă de judecată se atestă dificultăţi la aplicarea corectă a normelor de 

drept material sau procedural, instanţa de judecată solicită Plenului Curții Supreme de Justiţie din 

oficiu sau la cererea participanţilor la proces să emită un aviz consultativ cu privire la modul de 

punere în aplicare a legii”. Cu referire la cele invocate de „JURNAL DE CHIŞINĂU PLUS” S.R.L. 

afirmăm că avizul consultativ la care se face trimitere nu este menţionat în scr. nr. 174-E/04 din 

20.10.2016, ceea ce ne face să credem că Plenul Curţii Supreme de Justiţie nu a emis nici un aviz cu 



Decizia nr. 29/168 din 24 octombrie  2016 

3 din 4 
 

referire la anularea pct. 8 din Decizia nr. 155 din 07.11.2014. Mai mult ca atît, nu este nici o decizie 

judecătorească definitivă care limitează competenţa CCA de a aplica prevederile art. 7 alin. (2) din 

Codul audiovizualului.  

O altă obiecţie înaintată de JURNAL DE CHIŞINĂU PLUS” S.R.L. se referă la derogările de 

la prevederile art. 7 alin. (4) lit. c) din Codul audiovizualului – „În privinţa subiectului din data de 

10.10.2016, ne expunem din start nedumerirea, deoarece, chiar şi în textul raportului se indică că în 

subiect se menţionează că, deocamdată, reprezentanţii PDM nu au avut nici o reacţie. Aceasta 

presupune că noi am încercat să obţinem şi poziţia PDM, a concurentului lor, doar că aceştia refuză 

să se pronunţe. Dacă e să mergem dopă logica persoanelor care au întocmit raportul noi trebuie să 

fim sancţionaţi pentru faptul că cineva a refuzat să comenteze, să-şi expună poziţia asupra unor 

acuzaţii directe!?”. Cu referire la cele invocate specificăm: 

- Afirmaţiile „deocamdată, reprezentanţii PDM nu au venit cu reacţie” denotă că postul de 

televiziune „Jurnal TV” nu a întreprins nici o încercare de a solicita opinia părţii 

implicate, or, în subiect nu se regăseşte fraza precum că „reprezentanţii PDM au refuzat să 

comenteze acuzaţiile aduse” sau alte formulări care ar indica faptul că postul de 

televiziune a depus toate eforturile pentru a obţine poziţia PDM, iar aceştia, la rîndul lor, 

au refuzat să se expună.  

- Postul de televiziune „Jurnal TV” susţine că poziţia oficială a PDM asupra acestui subiect 

a apărut abia la data de 06.10.2016, fapt ce arată, încă o dată, că postul nu a întreprins nici 

o măsură pentru a obţine poziţia PDM, ci a aşteptat reacţia acestuia.  

Cu referire la subiectul din 05.10.2016, „JURNAL DE CHIŞINĂU PLUS” S.R.L. susţine că în 

ştire nu apare doar poziţia lui A. Năstase, după cum se insinuează în raport, ci şi a altor persoane, 

„împrejurări în care nu poate fi vorba despre încălcarea art. 7 alin. (4) lit. c) din Codul 

audiovizualului atît timp cît avem mai multe opinii asupra aceluiaşi subiect”. La cele invocate, ţinem 

să accentuăm că acuzaţii grave aduse în cadrul subiectului la adresa Preşedintelui Republicii 

Moldova, N. Timofti, au fost aduse de candidatul PPDA la funcţia de şef al statului, A. Năstase. Cum 

ar fi: „…preşedinte al mafiei”; „acest individ se face vinovat de complicitate la uzurparea puterii de 

stat”; „ceea ce a făcut acum Preşedintele Timofti, crima pe care a săvîrşit-o împotriva propriului 

popor trebuie să fie ţinta unei anchete...”; „…acest preşedinte este al mafiei, este al lui Plahotniuc”. 

Totodată, afirmăm că subiectul indicat de „Jurnal TV” în scrisoare şi care a succedat reportajul 

menţionat în raport nu conţine referi la acuzaţiile aduse de A. Năstase în adresa lui N. Timofti, ci se 

referă la protestul organizat de PPDA, fapt pe care îl recunoaşte însuşi radiodifuzorul prin următoarea 

frază: „În cadrul acestui reportaj a fost enunţată şi poziţia oficială a lui N. Timofti, care a fost 

expusă de Secretarul general al Preşedinţiei, Ion Păduraru:... „protestul este o acţiune cu caracter 

electoral”. El a mai spus că decretul şefului statului a fost o decizie necesară şi o responsabilitate 

asumată pentru lansarea unor semnale pozitive partenerilor de dezvoltare şi potenţialilor investitori 

pentru evitarea unui colaps financiar ameninţător pentru statul nostru”. 

De specificat, „JURNAL DE CHIŞINĂU PLUS” S.R.L. cere încetarea examinării Raportului 

de monitorizare a principalului buletin informativ al postului de televiziune „Jurnal TV”, pe perioada 

30 septembrie – 09 octombrie 2016. 

 

În cadrul ședinței publice, membrii CCA au declarat că argumentele expuse în scr. nr. 174-

E/04 din 20.10.2016 nu sunt plauzibile și că „JURNAL DE CHIŞINĂU PLUS” S.R.L. a tergiversat 

intenționat examinarea Raportului de monitorizare privind reflectarea campaniei electorale la 

alegerile prezidențiale din 30 octombrie 2016 de către postul de televiziune „Jurnal TV”, pentru 

perioada 30 septembrie – 09 octombrie 2016. Totodată, membri CCA au specificat că, luînd în 

considerare faptul că ne aflăm în perioada campaniei electorale prezidențiale, postul de televiziune 

„Jurnal TV” ar trebui să se organizeze astfel încît să reușească să examineze rezultatele 

monitorizărilor remise de CCA, așa cum procedează și alte posturi de televiziune supuse 

monitorizării. 

 

În conformitate cu prevederile Codului audiovizualului, ale Statutului CCA, ale Codului 

electoral, ale Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale la alegerile prezidenţiale din 30 

octombrie 2016 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova, ale Deciziei CCA nr. 



Decizia nr. 29/168 din 24 octombrie  2016 

4 din 4 
 

25/145 din 26.09.2016, şi ca urmare a examinării Raportului de monitorizare a principalelor buletine 

informative ale posturilor de televiziune „Moldova-1”, „Prime”, „Canal 3”, „Canal 2”, „Publika TV”, 

„TV 7”, „Accent TV”, „Pro TV Chişinău”, „Jurnal TV”, „N 4”, „Realitatea TV”, „Ren Moldova”, 

„NTV Moldova” şi „RTR Moldova” la capitolul respectării legislaţiei electorale (Codul electoral nr. 

1381 din 21.11.1997, Codul audiovizualului nr. 260-XVI din 27.07.2006, Regulamentul privind 

reflectarea campaniei electorale la alegerile prezidenţiale din 30 octombrie 2016 în mijloacele de 

informare în masă din Republica Moldova), pentru perioada 30 septembrie – 09 octombrie 2016, 

Consiliul Coordonator al Audiovizualului 

 

DECIDE: 
 

1. A aplica avertizare publică „JURNAL DE CHIŞINĂU PLUS” S.R.L., fondatoarea postului 

de televiziune „Jurnal TV”, pentru nerespectarea pct. 3.1 lit. a) din Condiţiile la licenţa de emisie 

seria AA nr. 073710 din 03.07.2009 (nerespectarea prevederilor art. 7 alin. (2), (3), (4) lit. c) din 

Codul audiovizualului), în conformitate cu art. 38 alin. (2) lit. b) şi lit. f) şi alin. (3) lit. a) din Codul 

audiovizualului. 

2. În conformitate cu prevederile art. 38 alin. (8) din Codul audiovizualului şi ale Deciziei 

CCA nr. 96 din 17.10.2008, la data aducerii la cunoştinţă (primirea prin scrisoare recomandată a 

deciziei), postul de televiziune „Jurnal TV” va executa prezenta decizie, va înlătura derogările 

atestate şi va comunica publicului motivele şi obiectul sancţiunii, în formula legislaţiei în vigoare.  

3. Decizia respectivă este executorie de la data adoptării şi aducerii la cunoştinţă 

radiodifuzorului vizat prin scrisoare recomandată, cu publicarea ulterioară în Monitorul Oficial al 

Republicii Moldova şi pe pagina web a organului emitent. 

4. Postul de televiziune „Jurnal TV” va prezenta, în termen de 15 zile, din momentul aducerii 

la cunoştinţă a prezentei decizii, un raport despre măsurile întreprinse în vederea lichidării 

încălcărilor atestate. 

5. În conformitate cu prevederile art. 38 alin. (9) din Codul audiovizualului, prezenta decizie 

poate fi contestată în instanţa de judecată, fără a fi necesară formularea unei plîngeri prealabile, în 

termen de 30 de zile de la data adoptării şi aducerii la cunoştinţă radiodifuzorului. 

6. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcţia monitorizare TV. 

7. Prezenta decizie va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi pe pagina 

web a Consiliului Coordonator al Audiovizualului. 

 

 

 

PREŞEDINTELE 
  Consiliului Coordonator  

  al Audiovizualului                            Dinu CIOCAN 


