
  Decizia nr. 27/155 din 17 octombrie  2016 
 

1 din 14 
 

  

CONSILIUL COORDONATOR                                                     

AL AUDIOVIZUALULUI 

DIN REPUBLICA MOLDOVA 

КООРДИНАЦИОННЫЙ СОВЕТ            

ПО ТЕЛЕВИДЕНИЮ И РАДИО   

РЕСПУБЛИКИ МОЛДОВА 

MD-2012, Chişinău, str. V. Pîrcălab nr. 46 

Tel.: (373 22) 27-75-51, fax: (373 22) 27-74-71 
http://www.cca.md 

MD-2012, Кишинэу, ул. В. Пыркэлаб, №. 46 

Тел.: (373 22) 27-75-51, факс: (373 22) 27-74-71 
              http://www.cca.md 

 

DECIZIA nr. 27/155 
din 17 octombrie 2016 

 

Cu privire la examinarea Raportului de monitorizare a principalelor buletine informative 

ale posturilor de televiziune „Moldova-1”, „Prime”, „Canal 3”, „Canal 2”, „Publika TV”, „TV 

7”, „Accent TV”, „Pro TV Chişinău”, „Jurnal TV”, „N 4”, „Realitatea TV”, „Ren Moldova”, 

„NTV Moldova” şi „RTR Moldova” la capitolul respectării legislaţiei electorale (Codul electoral 

nr. 1381 din 21.11.1997, Codul audiovizualului nr. 260-XVI din 27.07.2006, Regulamentul 

privind reflectarea campaniei electorale la alegerile prezidenţiale din 30 octombrie 2016 în 

mijloacele de informare în masă din Republica Moldova), pentru perioada 30 septembrie – 09 

octombrie 2016 

 

În cadrul şedinţei publice din 26 septembrie curent, prin Decizia nr. 25/145 (pct. 1), Consiliul 

Coordonator al Audiovizualului a decis monitorizarea principalelor buletine informative ale posturilor 

de televiziune „Moldova-1”, „Prime”, „Canal 3”, „Canal 2”, „Publika TV”, „TV 7”, „Accent TV”, „Pro 

TV Chişinău”, „Jurnal TV”, „N 4”, „Realitatea TV”, „Ren Moldova”, „NTV Moldova” şi „RTR 

Moldova” la capitolul respectării legislaţiei electorale (Codul electoral nr. 1381 din 21.11.1997, Codul 

audiovizualului nr. 260-XVI din 27.07.2006, Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la 

alegerile prezidenţiale din 30 octombrie 2016 în mijloacele de informare în masă din Republica 

Moldova), pe perioada campaniei electorale. 

În temeiul prevederilor art. 37 alin. (1) şi (3) lit. a), art. 40 alin. (1) lit. a), b), d), art. 41 alin. (1) 

lit. a) din Codul audiovizualului, ale Deciziei CCA nr. 25/145 din 26.09.2016, reieşind din importanţa 

reflectării echilibrate, echidistante şi imparţiale a campaniei electorale de către radiodifuzori, în 

perioada 30 septembrie – 09 octombrie 2016 a fost efectuată monitorizarea principalelor buletine 

informative ale posturilor de televiziune: „Moldova-1” („Mesager” – ora de difuzare 19:00); „Prime” 

(„Primele ştiri” – ora de difuzare 21:00); „Canal 3” („Ştirile Canal 3” – ora de difuzare 20:00); „Canal 

2” („Reporter” – ora de difuzare 19:00); „Publika TV” („NEWS Room” – ora de difuzare 19:00); „TV 

7” („Ştiri” – ora de difuzare 17:30); „Accent TV” („Accent info” – ora de difuzare 20:00); „PRO TV 

CHIŞINĂU” („Ştirile Pro TV” – ora de difuzare 20:00); „Jurnal TV” („Jurnalul orei 19:00” – ora de 

difuzare 19:00); „N 4” („Obiectiv” – ora de difuzare 19:00); „Realitatea TV” („Ştirile Realitatea” – ora 

de difuzare 20:00); „Ren Moldova” („Новости 24 Молдова” – ora de difuzare 20:00), „NTV 

Moldova” („Știrile NTV Moldova” – ora de difuzare 20:00)  şi „RTR Moldova” („ВЕСТИ 

MOLDOVA” – ora de difuzare 19:45).  

În perioada de raport 30 septembrie – 09 octombrie 2016, posturile de televiziune supuse 

monitorizării au difuzat în total 478 de subiecte, în cadrul cărora au fost reflectaţi candidații electorali. 

Cele mai multe subiecte cu caracter politic şi electoral au fost difuzate de postul de televiziune „Accent 

TV” (83 de subiecte), „Jurnal TV” (63 de subiecte), „NTV Moldova” (41 de subiecte), „RTR 

Moldova” (39 de subiecte), „Canal 2” (38 de subiecte), „Publika” (36 de subiecte), „Prime” (35 de 

subiecte), „Canal 3” (32 de subiecte), PRO TV CHIȘINĂU” (30 de subiecte), „Moldova-1” (23 de 

subiecte),  „TV 7” (18 subiecte), „Ren Moldova” (9 subiecte)  şi „N 4” (3 subiecte). 

În perioada de referinţă, rezultatele monitorizării au atestat că cel mai mediatizat candidat 

electoral la alegerile prezidenţiale a fost I. Dodon – cu 24%, urmat de M. Lupu şi A. Năstase, cu 19,7% 

şi, respectiv, 15,4%. Candidatul PAS, M. Sandu, a fost reflectată în volum de 11,5%, M. Ghimpu – 

7,2%, I. Leancă – 6,9%. Cu 5,5% a fost prezentat candidatul PN, D. Ciubașenco, fiind urmat de V. 

Ghileţchi, cu 2,5%. A. Guţu a obţinut 2,4%, M. Laguta – 2,1%, iar I. Popenco a acumulat 1,9%.  

http://www.cca.md/
http://www.cca.md/


  Decizia nr. 27/155 din 17 octombrie  2016 
 

2 din 14 
 

Este de menționat că în perioada 30 septembrie – 09 octombrie 2016 au fost mediatizate doar 

partidele politice ai căror candidaţi electorali participă la cursa prezidenţială. Astfel, cel mai mediatizat 

partid politic a fost PDM – 24%, urmat de PSRM – 22,1%. PPDA a fost reflectat în volum de 14,8%, 

PAS – 9,1%, iar Candidaţii Independenţi – cu 6,8%. PL a avut o prezenţă de 6,1%, PN – 5,7%, PPEM 

– 5,5%, MR – 3,9%, iar PPD – 2%. 

În perioada de referinţă, partea dominantă a reflectării la categoria gender a constituit-o cea a 

bărbaţilor – cu 82,8%, iar cota femeilor a fost una nesemnificativă, de 17,2%. 

 

I. Moldova-1 

 

În cadrul principalului buletin informativ al postului public de televiziune „Moldova-1”, cel mai 

mediatizat candidat la funcţia de preşedinte al Republicii Moldova a fost I. Dodon – 19,4%, urmat de 

M. Sandu, cu 16,2%. Candidatul PL, M. Ghimpu, a fost reflectat în volum de 13,6%, I. Leancă – 8,4%, 

M. Lupu – 8,2%, iar A. Năstase a fost mediatizat în volum de 8,1%. Cu acelaşi volum procentual de 6,3 

la sută s-au evidenţiat A. Guţu şi V. Ghileţchi. Aproximativ acelaşi volum procentual a obţinut D. 

Ciubaşenco – 4,9 la sută şi I. Popenco – 4,8 la sută. M. Laguta a fost mediatizată în volum de 2%, iar S. 

Radu, în volum de 1,8%.  

Reflectarea candidaţilor electorali în cadrul buletinelor informative difuzate de către postul 

public de televiziune „Moldova-1” a fost, în general, neutră, unii fiind trataţi atît pozitiv, cît şi negativ. 

Din volumul total al subiecţilor politici reflectaţi în cadrul principalului buletin informativ al 

postului public de televiziune „Moldova-1”, PSRM a avut cea mai mare pondere de reflectare – de 

18,1%, urmat de Candidaţii Independenţi şi PAS, cu 14,6% şi, respectiv, 13,5%. PL a fost mediatizat în 

volum de 11,3%, PPDA – 10,9%, iar PDM – 7,8%. Aproximativ cu acelaşi volum procentual au fost 

reflectate MR – 7,1 la sută şi PPEM – 7,0 la sută. PPD a obţinut 5,2%, iar PN a acumulat 4,6%.  

Subiecţii politici mediatizaţi în cadrul buletinelor informative difuzate de postul de televiziune 

„Moldova-1” au avut o conotaţie a reflectării, în general, neutră, unii fiind trataţi atît pozitiv, cît şi 

negativ. 

În perioada de raport, din numărul total de subiecţi politici, cota bărbaţilor a fost cea dominantă 

– 70,7%, iar cota femeilor a fost una nesemnificativă, de 29,3%.  

Urmare a analizei cantitative şi calitative, în perioada de raport nu au fost atestate derogări de la 

prevederile legislaţiei electorale.  

 

II.   Prime 

 

În cadrul principalului buletin informativ al postului de televiziune „Prime”, M. Lupu a avut cea 

mai mare pondere de reflectare în ştiri – 39,6%, fiind urmat de A. Năstase, cu 20,9%. D. Ciubaşenco a 

fost mediatizat în volum de 7,2%, iar M. Sandu – cu 6%. M. Ghimpu a fost prezentat în volum de 

5,3%, I. Dodon – de 5,2%, I. Leancă – de 4,5%, M. Laguta – de 3,5%, V. Ghileţchi – de 3,1%. I. 

Popenco a obţinut 2,3%, S. Radu – 1,6%, iar A. Guţu a acumulat 0,9%.  

Reflectarea candidaţilor electorali în cadrul buletinelor informative difuzate de postul de 

televiziune „Prime” a fost, în general, neutră, unii fiind trataţi pozitiv, iar alţii doar negativ, excepţie 

făcînd candidatul PDM la funcţia de preşedinte, M. Lupu, care s-a evidenţiat printr-o conotaţie 

accentuat pozitivă, iar candidatul din partea PPDA, A. Năstase, a fost mediatizat într-o conotație 

accentuat negativă.  

Din volumul total al subiecţilor politici reflectaţi în cadrul principalului buletin informativ al 

postului de televiziune „Prime”, partea dominantă a reflectării, de 44,8%, a acumulat partidul PDM, 

fiind urmat de PPDA, cu 18,3%. Candidaţii Independenţi au fost mediatizaţi în volum de 8,3%, iar PN 

a fost reflectat în volum de 5,6%. PL a obţinut o cotă de 5,3%, MR – 4,9%, iar PAS şi PSRM au 

acumulat aproximativ acelaşi volum procentual de 4,7 la sută şi, respectiv, 4,0 la sută. PPEM au avut o 

prezenţă de 3,5%, iar PPD – 0,7%. 

Subiecţii politici mediatizaţi în cadrul buletinelor informative difuzate de postul de televiziune 

„Prime” au avut o conotaţie a reflectării, în general, neutră, unii fiind trataţi pozitiv, iar alţii doar 



  Decizia nr. 27/155 din 17 octombrie  2016 
 

3 din 14 
 

negativ, cu excepţia PDM, care a obţinut o conotaţie accentuat pozitivă, iar PPDA a fost reflectat 

accentuat negativ. 

În perioada de raport, din numărul total de subiecţi politici, cota bărbaţilor a fost cea dominantă 

– 84,6%, iar cota femeilor a fost una nesemnificativă, de 15,4%.  

Urmare a analizei cantitative şi calitative, în perioada de raport au fost atestate derogări de la: 

 Art. 7 alin. (2) și alin. (3) Codul audiovizualului: „Acordînd timpi de antenă unui partid 

sau unei mişcări politice pentru propagarea poziţiilor acestora, radiodifuzorul trebuie 

să ofere, de asemenea, în cadrul aceluiaşi gen de programe şi la aceeaşi oră, timpi de 

antenă altor partide şi mişcări politice fără tergiversări neîntemeiate şi fără a favoriza 

un partid anume, indiferent de procentajul reprezentării sale parlamentare”; „Pentru 

încurajarea şi facilitarea exprimării pluraliste a curentelor de opinie, radiodifuzorii au 

obligaţia de a reflecta campaniile electorale în mod veridic, echilibrat şi imparţial”. 

Astfel, se atestă un dezechilibru între PDM şi candidatul acestuia – M. Lupu, cu ceilalţi 

candidaţi electorali şi subiecţi politici. PDM şi candidatul său la funcţia de şef al statului 

au fost favorizaţi printr-o mediatizare accentuat pozitivă. 

 Art. 7 alin. (4) lit. c) Codul audiovizualului: „Pentru a asigura în cadrul emisiunilor 

informative ale radiodifuzorilor respectarea principiilor echilibrului social-politic, 

echidistanţei şi obiectivităţii, aceştia vor plasa fiecare ştire astfel încît: în cazul 

subiectelor ce vizează situaţii de conflict, să se respecte principiul de informare din mai 

multe surse”. Așadar, în cadrul subiectului din 30.09.2016 cu privire la 12 primari şi 

consilieri din or. Hînceşti care au părăsit PLDM nu a fost prezentată poziția 

reprezentanţilor PLDM la acuzațiile aduse către aceştia; În subiectul din 03.10.2016 – 

despre averea lui A. Năstase, nu a fost prezentată opinia acestuia cu privire la învinuirile 

aduse despre ascunderea veniturilor sale şi alte scheme frauduloase; Subiectul din 

04.10.2016 – despre plîngerea depusă la CEC împotriva lui A. Năstase de către PDM, nu 

a fost prezentată poziţia lui A. Năstase referitor la acuzaţiile că ar fi încălcat legislaţia 

electorală, apărînd pe pliante publicitare electorale fără indicarea datei tipăririi acestora; 

Subiectul despre întîlnirea lui M. Lupu cu locuitorii or. Bălţi – nu a fost prezentată 

poziţia reprezentanţilor PN şi a candidatului acestuia, D. Ciubaşenco, cu privire la actele 

de huliganism ale susţinătorilor săi împotriva lui M. Lupu la Bălţi (ora de difuzare: 

04.10.2016); Subiectul despre rezultatele unei investigaţii cu privire la activitatea 

politică a lui D. Ciubaşenco – lipseşte poziţia acestuia referitor la învinuirile aduse 

(05.10.2016).  

 

III.     Canal 3 

 

În cadrul principalului buletin informativ al postului de televiziune „Canal 3”, de cea mi mare 

pondere de reflectare a beneficiat candidatul PDM, M. Lupu – 38,9%, fiind urmat de A. Năstase, cu 

21,2%. M. Sandu a fost mediatizat în volum de 12,4%, I. Leancă – 10,2%, iar I. Dodon – 6,3%. 

Candidatul PN la funcţia de preşedinte al ţării, D. Ciubaşenco, a fost reflectat în volum de 4,7%, V. 

Ghileţchi – de 3,2%, M. Laguta – de 1,9%, iar S. Radu – de 1%. Aproximativ cu acelaşi volum 

procentual de 0,3 la sută şi 0,2 la sută au fost mediatizaţi M. Ghimpu şi, respectiv, A Guţu.  

Reflectarea candidaţilor electorali în cadrul buletinelor informative difuzate de postul de 

televiziune „Canal 3” a fost, în general, neutră, unii fiind trataţi atît pozitiv, cît și negativ, excepţie 

făcînd candidatul PDM la funcţia de preşedinte, M. Lupu, care s-a evidenţiat printr-o conotaţie 

accentuat pozitivă, iar candidatul din partea PPDA, A. Năstase, a fost mediatizat într-o conotație 

accentuat negativă.  

Din volumul total al subiecţilor politici reflectaţi în cadrul principalului buletin informativ al 

postului de televiziune „Canal 3”, partea dominantă a reflectării, de 42,3%, a fost dedicată PDM, fiind 

urmat de PPDA, cu 20,9%. PAS a fost mediatizat în volum de 10,4%, PPEM – 8,2%, iar CI – 6,4%. 

PSRM a fost reflectat în volum de 5,9%, PN – 4,5%, iar PPD – 1,1%. PL şi MR au obţinut aproximativ 

acelaşi volum procentual de 0,2 la sută şi, respectiv, 0,1 la sută.  



  Decizia nr. 27/155 din 17 octombrie  2016 
 

4 din 14 
 

Subiecţii politici mediatizaţi în cadrul buletinelor informative difuzate de postul de televiziune 

„Canal 3” au avut o conotaţie a reflectării, în general, neutră, unii fiind trataţi atît pozitiv, cît şi negativ, 

cu excepţia PDM, care a obţinut o conotaţie accentuat pozitivă, iar PPDA a fost reflectat accentuat 

negativ.  

În perioada de raport, din numărul total de subiecţi politici, cota bărbaţilor a fost cea dominantă 

– 89,7%, iar cota femeilor a fost una nesemnificativă, de 10,3%.  

Urmare a analizei cantitative şi calitative, în perioada de raport au fost atestate derogări de la: 

 Art. 7 alin. (2) și alin. (3) Codul audiovizualului: „Acordînd timpi de antenă unui partid 

sau unei mişcări politice pentru propagarea poziţiilor acestora, radiodifuzorul trebuie 

să ofere, de asemenea, în cadrul aceluiaşi gen de programe şi la aceeaşi oră, timpi de 

antenă altor partide şi mişcări politice fără tergiversări neîntemeiate şi fără a favoriza 

un partid anume, indiferent de procentajul reprezentării sale parlamentare”; „Pentru 

încurajarea şi facilitarea exprimării pluraliste a curentelor de opinie, radiodifuzorii au 

obligaţia de a reflecta campaniile electorale în mod veridic, echilibrat şi imparţial”. 

Astfel, se atesta un dezechilibru între PDM şi candidatul acestuia, M. Lupu, cu ceilalţi 

candidaţi electorali şi subiecţi politici. PDM şi candidatul său la funcţia de şef al statului 

au fost favorizaţi printr-o mediatizare accentuat pozitivă. 

 Art. 7 alin. (4) lit. c) Codul audiovizualului: „Pentru a asigura în cadrul emisiunilor 

informative ale radiodifuzorilor respectarea principiilor echilibrului social-politic, 

echidistanţei şi obiectivităţii, aceştia vor plasa fiecare ştire astfel încît: în cazul 

subiectelor ce vizează situaţii de conflict, să se respecte principiul de informare din mai 

multe surse”. Așadar, în cadrul subiectului din 30.09.2016 cu privire la 12 primari şi 

consilieri din or. Hînceşti care au părăsit PLDM nu a fost prezentată poziția 

reprezentanţilor PLDM la acuzațiile aduse către aceştia; Subiectul din 03.10.2016 – 

despre averea lui A. Năstase, nu a fost prezentată opinia acestuia cu privire la acuzaţiile 

aduse despre ascunderea veniturilor sale şi alte scheme frauduloase; Subiect din 

05.10.2016 – despre plîngerea depusă la CEC împotriva A. Năstase de către PDM, nu a 

fost prezentată poziţia lui A. Năstase referitor la acuzaţiile că ar fi încălcat legislaţia 

electorală, apărînd pe pliante publicitare electorale fără indicarea datei tipăririi acestora; 

Subiect din 04.10.2016 – despre reacţia PDM la solicitarea M. Sandu de a fi instalate 

camere de luat vederi în toate centrele de votare. În cadrul subiectului nu a fost 

prezentată poziţia PLDM la acuzațiile lui S. Sîrbu că reprezentanţii PLDM figurează în 

dosare penale legate de corupţie şi delapidări de bani; Subiect despre întîlnirea lui M. 

Lupu cu locuitorii or. Bălţi – nu a fost prezentată poziţia reprezentanţilor PN şi a 

candidatului acestuia, D. Ciubaşenco, cu privire la actele de huliganism ale susţinătorilor 

săi împotriva lui M. Lupu la Bălţi (ora de difuzare: 04.10.2016); Subiect despre 

rezultatele unei investigaţii cu privire la activitatea politică a lui D. Ciubaşenco – 

lipseşte poziţia acestuia referitor la învinuirile aduse (05.10.2016).  

 

IV.    Canal 2 

 

În cadrul principalului buletin informativ al postului de televiziune „Canal 2”, partea dominantă 

a reflectării, de 44,7%, a fost dedicată lui M. Lupu, fiind urmat de A. Năstase şi I. Leancă cu 13,4% şi, 

respectiv, 10,6%. Candidatul PSRM, I. Dodon, a fost mediatizat în volum de 9,5%, M. Sandu – 7,5%, 

D. Ciubaşenco – 6,4%. Cu 2,8% şi 2,5% s-au evidenţiat V. Ghileţchi şi M. Laguta. Mai puţin de 1% au 

acumulat I. Popenco, M. Ghimpu, A. Guţu şi S. Radu. 

Reflectarea candidaţilor electorali în cadrul buletinelor informative difuzate de postul de 

televiziune „Canal 2” a fost, în general, neutră, unii fiind trataţi atît pozitiv, cît și negativ, excepţie 

făcînd candidatul PDM la funcţia de preşedinte, M. Lupu, care s-a evidenţiat printr-o conotaţie 

accentuat pozitivă, iar candidatul din partea PPDA, A. Năstase, a fost mediatizat într-o conotație 

accentuat negativă.  

Din volumul total al subiecţilor politici reflectaţi în cadrul principalului buletin informativ al 

postului de televiziune „Canal 2”, PDM a avut cea mai mare pondere – 48,3%, urmat de PPDA, cu 



  Decizia nr. 27/155 din 17 octombrie  2016 
 

5 din 14 
 

11,2%. PN a avut o prezenţă de 9,3%, PSRM – de 8,2%, PPEM – de 7,4%, iar CI – de 5,9%. PAS a 

obţinut 5,5%, iar MR a acumulat 3,1 la sută. Mai puţin de 1% au obţinut PL şi PPD.  

Subiecţii politici mediatizaţi în cadrul buletinelor informative difuzate de postul de televiziune 

„Canal 2” au avut o conotaţie a reflectării, în general, neutră, unii fiind trataţi atît pozitiv, cît şi negativ, 

cu excepţia PDM, care a obţinut o conotaţie accentuat pozitivă, iar PPDA a fost reflectat accentuat 

negativ.  

În perioada de raport, din numărul total de subiecţi politici, cota bărbaţilor a fost cea dominantă 

– 87,8%, iar cota femeilor a fost una nesemnificativă, de 12,2%.  

Urmare a analizei cantitative şi calitative, în perioada de raport au fost atestate derogări de la: 

 Art. 7 alin. (2) și alin. (3) Codul audiovizualului: „Acordînd timpi de antenă unui partid 

sau unei mişcări politice pentru propagarea poziţiilor acestora, radiodifuzorul trebuie 

să ofere, de asemenea, în cadrul aceluiaşi gen de programe şi la aceeaşi oră, timpi de 

antenă altor partide şi mişcări politice fără tergiversări neîntemeiate şi fără a favoriza 

un partid anume, indiferent de procentajul reprezentării sale parlamentare”; „Pentru 

încurajarea şi facilitarea exprimării pluraliste a curentelor de opinie, radiodifuzorii au 

obligaţia de a reflecta campaniile electorale în mod veridic, echilibrat şi imparţial”.  

Astfel, se atesta un dezechilibru între PDM şi candidatul acestuia, M. Lupu, cu ceilalţi 

candidaţi electorali şi subiecţi politici. PDM şi candidatul său la funcţia de şef al statului 

au fost favorizaţi printr-o mediatizare accentuat pozitivă. 

 Art. 7 alin. (4) lit. c) Codul audiovizualului: „Pentru a asigura în cadrul emisiunilor 

informative ale radiodifuzorilor respectarea principiilor echilibrului social-politic, 

echidistanţei şi obiectivităţii, aceştia vor plasa fiecare ştire astfel încît: în cazul 

subiectelor ce vizează situaţii de conflict, să se respecte principiul de informare din mai 

multe surse”. Așadar, în cadrul subiectului din 30.09.2016 cu privire la 12 primari şi 

consilieri din or. Hînceşti care au părăsit PLDM nu a fost prezentată poziția 

reprezentanţilor PLDM la acuzațiile aduse către aceştia; Subiect din 04.10.2016 – despre 

plîngerea depusă la CEC împotriva lui A. Năstase de către PDM, nu a fost prezentată 

poziţia lui A. Năstase referitor la acuzaţiile că ar fi încălcat legislaţia electorală, apărînd 

pe pliante publicitare electorale fără indicarea datei tipăririi acestora; Subiect despre 

întîlnirea lui M. Lupu cu locuitorii or. Bălţi – nu a fost prezentată poziţia 

reprezentanţilor PN şi a candidatului acestuia, D. Ciubaşenco, cu privire la actele de 

huliganism ale susţinătorilor săi împotriva lui M. Lupu la Bălţi (ora de difuzare: 

04.10.2016); Subiect despre rezultatele unei investigaţii cu privire la activitatea politică 

a lui D. Ciubaşenco – lipseşte poziţia acestuia referitor la învinuirile aduse (ora de 

difuzare: 05.10.2016).  

 

V.   Publika TV 

 

În cadrul principalului buletin informativ al postului de televiziune „Publika TV”, partea 

dominantă a reflectării, de 35,9%, a obţinut-o M. Lupu, fiind urmat de candidatul PPDA, A. Năstase, 

cu 20,9%. I. Dodon a fost mediatizat în volum de 9,4%, M. Sandu – de 9%, iar I. Leancă – de 8,4%. 

Candidatul PN, D. Ciubaşenco, a obţinut o pondere de reflectare de 4,9%, V. Ghileţchi – de 3,6%, M. 

Laguta – de 3,3%, iar I. Popenco – de 1,6%. M. Ghimpu şi S. Radu au obţinut acelaşi procent de 

reflectare – de 1,1% şi, respectiv, 1%, fiind urmaţi de A. Guţu – cu 0,8%.  

Reflectarea candidaţilor electorali în cadrul buletinelor informative difuzate de postul de 

televiziune „Publika TV” a fost, în general, neutră, unii fiind trataţi atît pozitiv, cît și negativ, excepţie 

făcînd candidatul PDM la funcţia de preşedinte, M. Lupu, care s-a evidenţiat printr-o conotaţie 

accentuat pozitivă, iar candidatul din partea PPDA, A. Năstase, a fost mediatizat într-o conotație 

accentuat negativă.  

Din volumul total al subiecţilor politici reflectaţi în cadrul principalului buletin informativ al 

postului de televiziune „Publika TV”, PDM a obţinut cea mai mare pondere de reflectare, de 38,1%, 

urmat de PPDA, cu 20,5%. Candidaţii Independenţi au fost mediatizaţi în volum de 10,6%, iar PSRM – 



  Decizia nr. 27/155 din 17 octombrie  2016 
 

6 din 14 
 

cu 9,1%. PAS a obţinut 7,6%, iar PPEM a acumulat 6,8%. Cu 4,9% a fost reflectat PN, urmat de PL, 

MR şi PPD, care au fost mediatizaţi sub 1%.  

Subiecţii politici mediatizaţi în cadrul buletinelor informative difuzate de postul de televiziune 

„Publika TV” au avut o conotaţie a reflectării, în general, neutră, unii fiind trataţi atît pozitiv, cît şi 

negativ, cu excepţia PDM, care a obţinut o conotaţie accentuat pozitivă, iar PPDA a fost reflectat 

accentuat negativ.  

În perioada de raport, din numărul total de subiecţi politici, cota bărbaţilor a fost cea dominantă 

– 84,7%, iar cota femeilor a fost una nesemnificativă, de 15,3%.  

Urmare a analizei cantitative şi calitative, în perioada de raport au fost atestate derogări de la: 

 Art. 7 alin. (2) și alin. (3) Codul audiovizualului: „Acordînd timpi de antenă unui partid 

sau unei mişcări politice pentru propagarea poziţiilor acestora, radiodifuzorul trebuie 

să ofere, de asemenea, în cadrul aceluiaşi gen de programe şi la aceeaşi oră, timpi de 

antenă altor partide şi mişcări politice fără tergiversări neîntemeiate şi fără a favoriza 

un partid anume, indiferent de procentajul reprezentării sale parlamentare”; „Pentru 

încurajarea şi facilitarea exprimării pluraliste a curentelor de opinie, radiodifuzorii au 

obligaţia de a reflecta campaniile electorale în mod veridic, echilibrat şi imparţial”. 

Astfel, se atesta un dezechilibru între PDM şi candidatul acestuia, M. Lupu, cu ceilalţi 

candidaţi electorali şi subiecţi politici. PDM şi candidatul său la funcţia de şef al statului 

au fost favorizaţi printr-o mediatizare accentuat pozitivă. 

 Art. 7 alin. (4) lit. c) Codul audiovizualului: „Pentru a asigura în cadrul emisiunilor 

informative ale radiodifuzorilor respectarea principiilor echilibrului social-politic, 

echidistanţei şi obiectivităţii, aceştia vor plasa fiecare ştire astfel încît: în cazul 

subiectelor ce vizează situaţii de conflict, să se respecte principiul de informare din mai 

multe surse”. Așadar, în cadrul subiectului din 30.09.2016 cu privire la 12 primari şi 

consilieri din or. Hînceşti care au părăsit PLDM nu a fost prezentată poziția 

reprezentanţilor PLDM la acuzațiile aduse către aceştia; Subiect din 03.10.2016 – despre 

averea lui A. Năstase, nu a fost prezentată opinia acestuia cu privire la acuzaţiile aduse 

despre ascunderea veniturilor sale şi alte scheme frauduloase; Subiect din 04.10.2016 – 

despre plîngerea depusă la CEC împotriva lui A. Năstase de către PDM, nu a fost 

prezentată poziţia lui A. Năstase referitor la acuzaţiile că ar fi încălcat legislaţia 

electorală, apărînd pe pliante publicitare electorale fără indicarea datei tipăririi acestora; 

Subiect din 04.10.2016 – despre reacţia PDM la solicitarea M. Sandu de a fi instalate 

camere de luat vederi în toate centrele de votare. În cadrul subiectului nu a fost 

prezentată poziţia PLDM la acuzațiile lui S. Sîrbu că reprezentanţii PLDM figurează în 

dosare penale legate de corupţie şi delapidări de bani; Subiect despre întîlnirea lui M. 

Lupu cu locuitorii or. Bălţi – nu a fost prezentată poziţia reprezentanţilor PN şi a 

candidatului acestuia, D. Ciubaşenco, cu privire la actele de huliganism ale susţinătorilor 

săi împotriva lui M. Lupu la Bălţi (ora de difuzare: 04.10.2016); Subiect despre 

rezultatele unei investigaţii cu privire la activitatea politică a lui D. Ciubaşenco – 

lipseşte poziţia acestuia referitor la învinuirile aduse (05.10.2016).  

 

VI.    TV 7 

 

În cadrul principalului buletin informativ al postului de televiziune „TV 7”, A. Năstase a fost 

reflectat în volum de 17,1%, fiind urmat de M. Ghimpu şi M. Sandu, cu 16,5% şi, respectiv, 15,4%. 

Candidatul PSRM la funcţia de preşedinte al ţării a fost mediatizat în volum de 14,1%, M. Lupu – 

10,2%, I. Leancă – 8,4%, iar D. Ciubaşenco – cu 8,2%. A. Guţu a avut o prezenţă de 7,3%, iar M. 

Laguta – de 1,6%. Mai puţin de 1% au acumulat S. Radu, V. Ghileţchi şi I. Popenco.  

Reflectarea candidaţilor electorali în cadrul buletinelor informative difuzate de postul de televiziune 

„TV 7” a fost, în general, neutră, unii fiind trataţi atît pozitiv, cît și negativ. 

Din volumul total al subiecţilor politici reflectaţi în cadrul principalului buletin informativ al 

postului de televiziune „TV 7”, PDM a avut cea mai mare pondere de reflectare – 23,7%, fiind urmat 

de PN, cu 14,3%. PPDA a obţinut 12,6%, iar PL şi PSRM au acumulat aproximativ acelaşi volum de 



  Decizia nr. 27/155 din 17 octombrie  2016 
 

7 din 14 
 

reflectare – de 11,9% şi, respectiv, de 11,7%. PAS a fost mediatizat în volum de 11%, PPD – 6,6%, 

PPEM – 6,0%, CI – 2,1%, iar MR – 0,2%.  

Subiecţii politici mediatizaţi în cadrul buletinelor informative difuzate de postul de televiziune „TV 

7” au avut o conotaţie a reflectării, în general, neutră, unii fiind trataţi atît pozitiv, cît şi negativ, în 

special datorită subiectelor despre candidatul înaintat de către aceştia la funcţia de Preşedinte al 

Republicii Moldova. 

În perioada de raport, din numărul total de subiecţi politici, cota bărbaţilor a fost cea dominantă 

– 80,7%, iar cota femeilor a fost una nesemnificativă, de 19,3%.  

Urmare a analizei cantitative şi calitative, în perioada de raport au fost atestate derogări de la: 

 Art. 7 alin. (4) lit. c) Codul audiovizualului: „Pentru a asigura în cadrul emisiunilor 

informative ale radiodifuzorilor respectarea principiilor echilibrului social-politic, 

echidistanţei şi obiectivităţii, aceştia vor plasa fiecare ştire astfel încît: în cazul subiectelor ce 

vizează situaţii de conflict, să se respecte principiul de informare din mai multe surse”. Astfel, 

în cadrul subiectului din 30.09.2016, despre lansarea lui D. Ciubaşenco în campania 

prezidenţială, a lipsit poziţia lui V. Plahotniuc referitor la acuzaţiile „că minoritatea criminală a 

lui Plahotniuc a capturat şi omoară Moldova” etc. Subiect din 05.10.2016 – despre  protestul  

în faţa Preşedinţiei referitor la promulgarea pachetului celor 7 legi de către preşedintele ţării N. 

Timofti, sînt aduse acuzaţii în adresa preşedintelui precum că este preşedinte al găştii criminale: 

„Trebuia  să se consulte  cu unii şi cu alţii, dar nu să-i vină Plahotniuc, să-i pună piciorul în 

uşă, şi să îi spună –fă aşa!”. Lipseşte poziţia lui N. Timofti.  

 

VII.     Accent TV 

 

În cadrul principalului buletin informativ al postului de televiziune „Accent TV”, I. Dodon a 

avut cea mai mare pondere de reflectare în ştiri – 51,5%, fiind urmat de M. Sandu, cu 14,1%. M. 

Ghimpu a fost mediatizat în volum de 10,0%, iar M. Lupu – cu 8,5%. D. Ciubaşenco a fost prezentat în 

volum de 6,2%, I. Leancă – de 5,7%, iar A. Năstase – de 3,1%. Acelaşi volum procentual de 0,2 la sută 

au acumulat I. Popenco, A. Guţu, V. Ghileţchi, M. Laguta şi S. Radu. 

Reflectarea candidaţilor electorali în cadrul buletinelor informative difuzate de postul de televiziune 

„Accent TV” a fost, în general, neutră, unii fiind trataţi atît pozitiv, cît şi negativ, excepţie făcînd 

candidatul PSRM la funcţia de preşedinte, I. Dodon, care s-a evidenţiat printr-o conotaţie accentuat 

pozitivă. 

Din volumul total al subiecţilor politici reflectaţi în cadrul principalului buletin informativ al 

postului de televiziune „Accent TV”, partea dominantă a reflectării, de 53,8%, a acumulat partidul 

PSRM, fiind urmat de PAS – cu 11,5%, PDM – cu 9,9% şi PL – cu 9,0%. PPEM au avut o prezenţă de 

5,6%, iar PPDA – 3,8%, urmat de CI – cu 0,5% şi MR – cu 0,2%. 

Subiecţii politici mediatizaţi în cadrul buletinelor informative difuzate de postul de televiziune 

„Accent TV” au avut o conotaţie a reflectării, în general, neutră, unii fiind trataţi atît pozitiv, cît şi 

negativ, datorită subiectelor despre candidații înaintați la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova. 

Este de menţionat că PSRM a beneficiat, în cadrul subiectelor, de o conotaţie accentuat pozitivă. 

În perioada de raport, din numărul total de subiecţi politici, cota bărbaţilor a fost cea dominantă 

– 87,2%, iar cota femeilor a fost una nesemnificativă, de 12,8%.  

Urmare a analizei cantitative şi calitative, în perioada de raport au fost atestate derogări de la: 

 Art. 7 alin. (2) și alin. (3) Codul audiovizualului: „Acordînd timpi de antenă unui partid 

sau unei mişcări politice pentru propagarea poziţiilor acestora, radiodifuzorul trebuie 

să ofere, de asemenea, în cadrul aceluiaşi gen de programe şi la aceeaşi oră, timpi de 

antenă altor partide şi mişcări politice fără tergiversări neîntemeiate şi fără a favoriza 

un partid anume, indiferent de procentajul reprezentării sale parlamentare”; „Pentru 

încurajarea şi facilitarea exprimării pluraliste a curentelor de opinie, radiodifuzorii au 

obligaţia de a reflecta campaniile electorale în mod veridic, echilibrat şi imparţial”. 

Astfel, se atesta un dezechilibru între PSRM şi candidatul acestuia, I. Dodon, cu ceilalţi 

candidaţi electorali şi subiecţi politici. PSRM şi candidatul său la funcţia de şef al 

statului au fost favorizaţi printr-o mediatizare accentuat pozitivă. 



  Decizia nr. 27/155 din 17 octombrie  2016 
 

8 din 14 
 

 Art. 7 alin. (4) lit. c) Codul audiovizualului: „Pentru a asigura în cadrul emisiunilor 

informative ale radiodifuzorilor respectarea principiilor echilibrului social-politic, 

echidistanţei şi obiectivităţii, aceştia vor plasa fiecare ştire astfel încît: în cazul 

subiectelor ce vizează situaţii de conflict, să se respecte principiul de informare din mai 

multe surse”. Așadar, în subiectul din 04.10.2016 – despre acuzaţiile aduse de 

candidatul PN, D. Ciubaşenco, la adresa lui V. Plahotniuc, precum că „pierderea din 

mîna puterii îl va duce spre închisoare, din acest motiv Plahotniuc va face tot posibilul 

să falsifice alegerile”, lipseşte poziţia lui V. Plahotniuc; Subiect din 04.10.2015 – despre 

activitatea anterioară a M. Sandu, precum că, fiind economistă de profesie, aceasta nu 

putea să nu observe intenţiile ilegale ale Guvernului referitor la miliardul furat, lipseşte 

poziţia M. Sandu.    

 

VIII. PRO TV CHIŞINĂU 

 

În cadrul principalului buletin informativ al postului de televiziune „PRO TV CHIŞINĂU”, I. 

Dodon a acumulat 17,1%, urmat de M. Lupu, cu 15,2%. Candidatul PAS la şefia statului, M. Sandu, a 

fost mediatizată în volum de 12,4%, M. Ghimpu – de 11,7%, iar V. Ghileţchi – de 7,7%. I. Popenco a 

obţinut 6,7%, iar I. Leancă şi A. Năstase au acumulat acelaşi volum procentual de 6,6 la sută. A. Guţu a 

beneficiat de un volum procentual de 6,5 la sută, D. Ciubaşenco – 5 la sută, M. Laguta – 2,9 la sută, iar 

S. Radu – 1,5 la sută. 

Reflectarea candidaţilor electorali în cadrul buletinelor informative difuzate de postul de 

televiziune „PRO TV CHIȘINĂU” a fost, în general, neutră, unii fiind trataţi atît pozitiv, cît și negativ. 

Din volumul total al subiecţilor politici reflectaţi în cadrul principalului buletin informativ al 

postului de televiziune „PRO TV CHIŞINĂU”, PDM a avut o pondere de 23,5%, urmat de PSRM, cu 

17,2%. MR a fost reflectat în volum de 11%, iar CI şi PL au fost reflectate aproximativ cu acelaşi 

volum procentual de 9,8 la sută şi, respectiv, 9,1 la sută. PAS a obţinut o prezenţă de 8,6%, PPDA – 

6,2%, iar PN – 5,4%. PPEM a obţinut 4,9%, iar PPD – 4,4%.  

Subiecţii politici mediatizaţi în cadrul buletinelor informative difuzate de postul de televiziune 

„PRO TV CHIȘINĂU” au avut o conotaţie a reflectării, în general, neutră, unii fiind trataţi atît pozitiv, 

cît şi negativ, datorită subiectelor despre candidaţii înaintaţi de către aceştia la funcţia de preşedinte al 

Republicii Moldova. 

În perioada de raport, din numărul total de subiecţi politici, cota bărbaţilor a fost cea dominantă 

– 70,7%, iar cota femeilor a fost una nesemnificativă, de 29,3%.  

Urmare a analizei cantitative şi calitative, în perioada de raport nu au fost atestate derogări de la 

prevederile legislaţiei electorale.  

 

IX.    Jurnal TV 

 

În cadrul principalului buletin informativ al postului de televiziune „Jurnal TV”, A. Năstase a 

avut cea mai mare pondere de reflectare în ştiri – 45,5%, fiind urmat de M. Sandu, cu 15,5%. M. Lupu 

a fost mediatizat în volum de 12,5%, iar M. Ghimpu – cu 7,5%. I. Dodon a fost prezentat în volum de 

6,7%, I. Leancă – de 4,7%, iar M. Laguta – de 1,8%. D. Ciubaşenco şi A. Guţu au acumulat 

aproximativ acelaşi volum procentual de 1,7 la sută şi, respectiv, 1,6 la sută, fiind urmaţi de I. Popenco 

– cu 1,2 la sută, V. Ghileţchi – cu 0,8 la sută şi S. Radu – cu 0,5 la sută.  

Reflectarea candidaţilor electorali în cadrul buletinelor informative difuzate de postul de 

televiziune „Jurnal TV” a fost, în general, neutră, unii fiind trataţi atît pozitiv, cît şi negativ. 

Din volumul total al subiecţilor politici reflectaţi în cadrul principalului buletin informativ al 

postului de televiziune „Jurnal TV”, partea dominantă a reflectării, de 40,1%, a acumulat PPDA, fiind 

urmat de PDM – cu 25,1%, PAS – cu 10,6% şi PL – cu 6,0%. PSRM a avut o prezenţă de 5,2%, iar CI 

– 3,5%, urmat de PPEM, cu 3,2%. PN şi MR au acumulat aproximativ acelaşi volum procentual de 2,7 

la sută şi, respectiv, 2,6 la sută, fiind urmaţi de PPD, cu 1,1 la sută. 



  Decizia nr. 27/155 din 17 octombrie  2016 
 

9 din 14 
 

Subiecţii politici mediatizaţi în cadrul buletinelor informative difuzate de postul de televiziune 

„Jurnal TV” au avut o conotaţie a reflectării, în general, neutră, unii fiind trataţi atît pozitiv, cît şi 

negativ, cu excepţia PDM, care a avut parte de o prezentare accentuat negativă.  

În perioada de raport, din numărul total de subiecţi politici, cota bărbaţilor a fost cea dominantă 

– 83,4%, iar cota femeilor a fost una nesemnificativă, de 16,6%.  

Urmare a analizei cantitative şi calitative, în perioada de raport au fost atestate derogări de la: 

 Art. 7 alin. (2) și alin. (3) Codul audiovizualului: „Acordînd timpi de antenă unui partid 

sau unei mişcări politice pentru propagarea poziţiilor acestora, radiodifuzorul trebuie 

să ofere, de asemenea, în cadrul aceluiaşi gen de programe şi la aceeaşi oră, timpi de 

antenă altor partide şi mişcări politice fără tergiversări neîntemeiate şi fără a favoriza 

un partid anume, indiferent de procentajul reprezentării sale parlamentare”; „Pentru 

încurajarea şi facilitarea exprimării pluraliste a curentelor de opinie, radiodifuzorii au 

obligaţia de a reflecta campaniile electorale în mod veridic, echilibrat şi imparţial”. 

Astfel, se atestă un dezechilibru între PPDA şi candidatul acestuia, A. Năstase, cu 

ceilalţi candidaţi electorali şi subiecţi politici. 

 Art. 7 alin. (4) lit. c) Codul audiovizualului: „Pentru a asigura în cadrul emisiunilor 

informative ale radiodifuzorilor respectarea principiilor echilibrului social-politic, 

echidistanţei şi obiectivităţii, aceştia vor plasa fiecare ştire astfel încît: în cazul 

subiectelor ce vizează situaţii de conflict, să se respecte principiul de informare din mai 

multe surse”. Așadar, în subiectul din 03.10.2016 – despre cererea PPDA de a exclude 

PDM din cursa prezidenţială pentru încălcarea flagrantă a legii, reprezentanții PPDA 

susţin că exponenţii din PDM au comandat editarea a peste un milion de broşuri cu 

mesaje denigratoare şi calomnioase la adresa A. Năstase. Lipseşte poziţia PDM. În 

subiect se menţionează că, deocamdată, reprezentaţii PDM nu au venit cu o reacţie; 

Subiect din 05.10.2016 – despre acţiunea de protest din faţa Preşedinţiei, organizată de 

către membrii şi susţinătorii PPDA împotriva promulgării pachetului 7 legi de către 

preşedintele N. Timofti. În acest sens, A. Năstase vine cu o declaraţie: „El este mut, el 

este absent. Este un preşedinte al huntei, un preşedinte al mafiei. Acest individ a stat 4 

ani de zile şi a ţinut locul de preşedinte. A primit în zadar banii oamenilor… Această 

crimă pe care a săvîrşit-o Timofti împotriva propriului popor trebuie să constituie 

dreptul unei anchete condusă de un procuror general independent. Acest individ se face 

vinovat de uzurparea puterii de stat şi acest individ va fi tras la răspundere împreună cu 

Plahotniuc…”. Lipseşte poziţia lui N. Timofti.   

Prin scrisoarea nr. 179-E/04 din 17.10.2016, „JURNAL DE CHIŞINĂU PLUS” S.R.L. a solicitat 

amînarea examinării raportului de monitorizare a postului de televiziune „Jurnal TV” din motiv că „nu 

va putea onora nici prezența și nici depunerea unor obiecții asupra Raportului de monitorizare, avînd 

în vedere timpul insuficient pentru pregătire”.  

X.   N 4 

 

În cadrul principalului buletin informativ al postului de televiziune „N 4”, I. Dodon a avut cea 

mai mare pondere de reflectare în ştiri – 53,2%, fiind urmat de A. Năstase, cu 17,0%. M. Lupu a fost 

mediatizat în volum de 9,2%, iar M. Sandu – de 7,8%. I. Leancă a fost prezentat în volum de 6,4%, D. 

Ciubaşenco – de 4,3%, iar M. Ghimpu – de 2,1%.  

Reflectarea candidaţilor electorali în cadrul buletinelor informative difuzate de postul de 

televiziune „N 4” a fost, în general, neutră, unii fiind trataţi şi pozitiv. 

Din volumul total al subiecţilor politici reflectaţi în cadrul principalului buletin informativ al 

postului de televiziune „N 4”, partea dominantă a reflectării, de 53,2%, a acumulat PSRM, fiind urmat 

de PPDA, cu 17,0%, PDM – cu 9,2% şi PAS – cu 7,8%. PPEM a avut o prezenţă de 6,4%, PN – 4,3%, 

iar PL – 2,1 la sută. 



  Decizia nr. 27/155 din 17 octombrie  2016 
 

10 din 14 
 

Subiecţii politici mediatizaţi în cadrul buletinelor informative difuzate de postul de televiziune 

„N 4” au avut o conotaţie a reflectării, în general, neutră, unii fiind trataţi şi pozitiv, datorită difuzării 

subiectelor despre candidaţii propuşi la funcţia de preşedinte al Republicii Moldova. 

În perioada de raport, din numărul total de subiecţi politici, cota bărbaţilor a fost cea dominantă 

– 92,2%, iar cota femeilor a fost una nesemnificativă, de 7,8%.  

Urmare a analizei cantitative şi calitative, în perioada de raport nu au fost atestate derogări de la 

prevederile legislaţiei electorale, deşi rezultatele monitorizării au atestat că  I. Dodon a obţinut cea mai 

mare pondere de reflectare – 53,2%, ceea ce constituie 1 min. 15 sec.  din volumul total de timp 

acordat.  

 

XI.     Realitatea TV 

 

În cadrul principalului buletin informativ al postului de televiziune „Realitatea TV”, I. Dodon a 

avut cea mai mare pondere de reflectare în ştiri – 17,6%, fiind urmat de M. Sandu, cu 11,7%. V. 

Ghileţchi şi M. Ghimpu au acumulat aproximativ acelaşi volum procentual de 10,3 la sută şi, respectiv, 

10,1 la sută. M. Lupu a fost mediatizat în volum de 9,9%, iar A. Guţu – cu 8,0 la sută. D. Ciubaşenco a 

fost prezentat în volum de 7,2%, I. Leancă – de 6,8%, iar I. Popenco – de 6,0%. A. Năstase a fost 

mediatizat în volum de 5,7%, urmat de M. Laguta, cu  4,2%, şi S. Radu, cu 2,6 la sută. 

Reflectarea candidaţilor electorali în cadrul buletinelor informative difuzate de postul de televiziune 

„Realitatea TV” a fost, în general, neutră, unii fiind trataţi atît pozitiv, cît şi negativ. 

Din volumul total al subiecţilor politici reflectaţi în cadrul principalului buletin informativ al 

postului de televiziune „Realitatea TV”, partea dominantă a reflectării, de 18,6%, a acumulat CI, fiind 

urmat de MR – cu 17,2%, PSRM – cu 16,4% şi PAS – cu 10,0%. PDM a avut o prezenţă de 8,5%, iar 

PL – de 7,5%, urmat de PPD, cu 6,0%, şi PN, cu 5,1%. Acelaşi volum procentual de 5,1 la sută a fost 

acumulat de PPDA şi PPEM.  

Subiecţii politici mediatizaţi în cadrul buletinelor informative difuzate de postul de televiziune 

„Realitatea TV” au avut o conotaţie a reflectării, în general, neutră, unii fiind trataţi atît pozitiv, cît şi 

negativ, datorită difuzării subiectelor despre candidaţii înaintaţi de aceştia în campania pentru alegerile 

prezidenţiale din 30 octombrie curent.  

În perioada de raport, din numărul total de subiecţi politici, cota bărbaţilor a fost cea dominantă 

– 69,5%, iar cota femeilor a fost una nesemnificativă, de 30,5%.  

Urmare a analizei cantitative şi calitative, în perioada de raport au fost atestate derogări de la: 

 Art. 7 alin. (4) lit. c) Codul audiovizualului: „Pentru a asigura în cadrul emisiunilor 

informative ale radiodifuzorilor respectarea principiilor echilibrului social-politic, 

echidistanţei şi obiectivităţii, aceştia vor plasa fiecare ştire astfel încît: în cazul subiectelor ce 

vizează situaţii de conflict, să se respecte principiul de informare din mai multe surse”. Astfel, 

în subiectul din 02.10.2016 – despre solicitarea M. Sandu la CEC să verifice banii utilizaţi de 

PSRM, precum că, conform  unor investigaţii realizate de rise.md, liderul PSRM, I. Dodon, ar fi 

finanţat din exterior, lipseşte poziţia lui I. Dodon; Subiect din 09.10.2016 – despre candidatul 

independent R. Mihăieş, care a acţionat CEC în judecată pe motiv că aceasta a refuzat să-l 

înregistreze în cursa electorală. Astfel, Mihăieş declară că decizia CEC este una ilegală şi 

neîntemeiată. Lipsește poziția CEC.  

 

XII.    Ren Moldova 

 

În cadrul principalului buletin informativ al postului de televiziune „Ren Moldova”, partea 

dominantă a reflectări, de 30,4%, a obţinut-o A. Năstase, fiind urmat de M. Lupu, cu 26,1%. I. Dodon a 

fost mediatizat în volum de 25,4%, A. Guţu – 6,4%, S. Radu – 2,5%, iar D. Ciubaşenco – 2,1%. Cu 

acelaşi volum procentual de 1,8 la sută s-au evidenţiat M. Sandu şi M. Laguta. De asemenea, cu acelaşi 

volum procentual de 1,1 la sută au fost mediatizaţi I. Leancă şi V. Ghileţchi. Mai puţin de 1% a 

acumulat M. Ghimpu şi I. Popenco.  



  Decizia nr. 27/155 din 17 octombrie  2016 
 

11 din 14 
 

Reflectarea candidaţilor electorali în cadrul buletinelor informative difuzate de postul de 

televiziune „Ren Moldova” a fost, în general, neutră, unii fiind trataţi atît pozitiv, cît și negativ.  

Din volumul total al subiecţilor politici reflectaţi în cadrul principalului buletin informativ al 

postului de televiziune „Ren Moldova”, PPDA a fost mediatizat în volum de 21,9%, urmat de PDM – 

cu 19,9%, şi PSRM – cu 19,4%. MR a fost reflectat în volum de 19,2%, CI – 11,3%, iar PPD – 4,4%. 

PN a obţinut 1,5%, iar PAS a acumulat 1,2%. Cu o prezenţă sub 1 la sută au fost mediatizaţi PPEM şi 

PL.  

Subiecţii politici mediatizaţi în cadrul buletinelor informative difuzate de postul de televiziune 

„Ren Moldova” au avut o conotaţie a reflectării, în general, neutră, unii fiind trataţi atît pozitiv, cît şi 

negativ, în special datorită subiectelor despre candidaţii înaintaţi de către aceştia la funcţia de 

preşedinte al Republicii Moldova.  

În perioada de raport, din numărul total de subiecţi politici, cota bărbaţilor a fost cea dominantă 

– 87%, iar cota femeilor a fost una nesemnificativă, de 13%.  

Urmare a analizei cantitative şi calitative, în perioada de raport nu au fost atestate derogări de la 

prevederile legislaţiei electorale, deşi rezultatele monitorizării au atestat că  A. Năstase a obţinut cea 

mai mare pondere de reflectare – 30,4%,  în context negativ, ceea ce constituie 1 min. 26 sec. din 

volumul total de timp acordat.  

 

XIII.    NTV Moldova 

 

În cadrul principalului buletin informativ al postului de televiziune „NTV Moldova”, I. Dodon a 

avut cea mai mare pondere de reflectare în ştiri – 61,3%, fiind urmat de M. Lupu, cu 10,1%. I. Leancă 

şi M. Ghimpu au acumulat aproximativ acelaşi volum procentual de 6,7 la sută şi, respectiv, 6,4 la sută. 

M. Sandu a fost mediatizată în volum de 5,5%, iar A. Guţu – cu 3,6 la sută. M. Laguta a fost prezentată 

în volum de 2,7%, D. Ciubaşenco – de 1,5%, iar A. Năstase – de 1,2%. Aproximativ acelaşi volum 

procentual de 0,7 la sută şi, respectiv, 0,4 la sută au acumulat S. Radu şi I. Popenco.  

Reflectarea candidaţilor electorali în cadrul buletinelor informative difuzate de postul de 

televiziune „NTV Moldova” a fost, în general, neutră, unii fiind trataţi atît pozitiv, cît şi negativ, cu 

excepţia candidatului din partea PSRM la funcţia de preşedinte al Republicii Moldova, Igor Dodon, 

care, în comparaţie cu alţi candidaţi mediatizaţi în perioada de raport, a obţinut o conotaţie evidenţiat 

pozitivă.  

Din volumul total al subiecţilor politici reflectaţi în cadrul principalului buletin informativ al 

postului de televiziune „NTV Moldova”, partea dominantă a reflectării, de 56,9%, a acumulat PSRM, 

fiind urmat de PDM, cu 10,3%, CI – cu 7,4% şi PL – cu 6,1%. PPEM au avut o prezenţă de 5,8%, iar 

PAS – 5,1%, urmat de PPD, cu 3,1%, MR – cu 2,2%. Aproximativ acelaşi volum procentual de 1,7 la 

sută şi, respectiv, 1,3 la sută au acumulat PN şi PPDA.  

Subiecţii politici mediatizaţi în cadrul buletinelor informative difuzate de postul de televiziune 

„NTV Moldova” au avut o conotaţie a reflectării, în general, neutră, unii fiind trataţi atît pozitiv, cît şi 

negativ, datorită difuzării subiectelor despre candidaţii înaintaţi de aceştia în campania pentru alegerile 

prezidenţiale din 30 octombrie curent, prioritate avînd PSRM, fiind nuanţat evident pozitiv. 

În perioada de raport, din numărul total de subiecţi politici, cota bărbaţilor a fost cea dominantă 

– 86,4%, iar cota femeilor a fost una nesemnificativă, de 13,6%.  

Urmare a analizei cantitative şi calitative, în perioada de raport au fost atestate derogări de la: 

 Art. 7 alin. (2) și alin. (3) din Codul audiovizualului: „Acordînd timpi de antenă unui 

partid sau unei mişcări politice pentru propagarea poziţiilor acestora, radiodifuzorul 

trebuie să ofere, de asemenea, în cadrul aceluiaşi gen de programe şi la aceeaşi oră, 

timpi de antenă altor partide şi mişcări politice fără tergiversări neîntemeiate şi fără a 

favoriza un partid anume, indiferent de procentajul reprezentării sale parlamentare”; 

„Pentru încurajarea şi facilitarea exprimării pluraliste a curentelor de opinie, 

radiodifuzorii au obligaţia de a reflecta campaniile electorale în mod veridic, echilibrat 

şi imparţial”. Astfel, se atesta un dezechilibru între PSRM şi candidatul acestuia, I. 

Dodon, cu ceilalţi candidaţi electorali şi subiecţi politici. PSRM şi candidatul său la 

funcţia de şef al statului au fost favorizaţi printr-o mediatizare evidenţiat pozitivă. 



  Decizia nr. 27/155 din 17 octombrie  2016 
 

12 din 14 
 

 

XIV. RTR Moldova 

 

În cadrul principalului buletin informativ al postului de televiziune „RTR Moldova”, D. 

Ciubaşenco a avut cea mai mare pondere de reflectare în ştiri – 17,5%, fiind urmat de M. Sandu, cu 

16,3%. I. Dodon a acumulat 15,7%, iar M. Ghimpu şi M. Lupu au acumulat aproximativ acelaşi volum 

procentual de 10,7 la sută şi, respectiv, 10,5 la sută. A. Năstase a fost mediatizat în volum de 10,3%, 

urmat de I. Leancă – cu 7,8%, I. Popenco – cu 6,1% şi S. Radu – cu 2,8 la sută. Acelaşi volum 

procentual de 1,2 la sută a fost acumulat de A. Guţu şi M. Laguta.  

Reflectarea candidaţilor electorali în cadrul buletinelor informative difuzate de postul de 

televiziune „RTR Moldova” a fost, în general, neutră, unii fiind trataţi atît pozitiv, cît şi negativ. 

Din volumul total al subiecţilor politici reflectaţi în cadrul principalului buletin informativ al 

postului de televiziune „RTR Moldova”, partea dominantă a reflectării, de 16,5%, a fost acumulată PN, 

fiind urmat de PSRM – cu 15,9%, PAS – cu 15,1% şi PDM – cu 10,3%. PPDA a avut o prezenţă de 

9,5%, iar PL – de 9,3%, urmat de CI – cu 8,3%, şi PPEM – cu 7,2%. MR a fost mediatizat în volum de 

6,8%, urmat de PPD – cu 1,1 la sută. 

Subiecţii politici mediatizaţi în cadrul buletinelor informative difuzate de postul de televiziune 

„RTR Moldova” au avut o conotaţie a reflectării, în general, neutră, unii fiind trataţi atît pozitiv, cît şi 

negativ. 

În perioada de raport, din numărul total de subiecţi politici, cota bărbaţilor a fost cea dominantă 

– 72,4%, iar cota femeilor a fost una nesemnificativă, de 27,6%.  

Urmare a analizei cantitative şi calitative, în perioada de raport au fost atestate derogări de la: 

 Art. 7 alin. (4) lit. c) Codul audiovizualului: „Pentru a asigura în cadrul emisiunilor 

informative ale radiodifuzorilor respectarea principiilor echilibrului social-politic, 

echidistanţei şi obiectivităţii, aceştia vor plasa fiecare ştire astfel încît: în cazul subiectelor ce 

vizează situaţii de conflict, să se respecte principiul de informare din mai multe surse”. Astfel, 

în subiectul din 07.10.2016 – despre învinuirile aduse CEC de către candidatul PAS, M. Sandu, 

precum că acesta ar utiliza standarde duble şi ar încălca legislaţia electorală la înregistrarea 

candidaţilor electorali, lipseşte poziţia CEC. 

 

În cadrul discuţiilor pe marginea raportului, membrii CCA au menționat faptul că posturile de 

televiziune „Moldova-1” şi „Pro TV Chişinău” au reflectat veridic, echilibrat și imparțial evenimentele 

care au avut loc în perioada de monitorizare fără a favoriza un partid anume. 

Posturile „Realitatea TV”, „TV 7”, „N 4”, „RTR Moldova” şi „Ren Moldova”  au avut un 

comportament relativ echilibrat, nu au fost atestate tendinţe de favorizare evidentă a concurenţilor 

electorali, însă în cazul unor subiecte ce vizează situaţii de conflict nu au respectat principiul de 

informare din mai multe surse. În acest context, CCA a atenționat posturile de televiziune „Realitatea 

TV”, „TV 7”, „N 4”, „RTR Moldova” şi „Ren Moldova” să respecte cu strictețe legislația electorală 

O situație gravă a fost atestată la posturile private cu acoperire naţională „Prime”, „Canal 2”, 

„Canal 3”, „Publika TV”, care l-au promovat masiv pe Marian Lupu, atât prin frecvenţa şi durata 

apariţiilor, cât şi prin contextul pozitiv al materialelor electorale. Abateri similare au fost constatate și 

la posturile de televiziune „Accent TV” şi „NTV Moldova”, care l-au favorizat preponderent pe liderul 

socialiștilor Igor Dodon. 

La capitolul gender se constată o disproporție mare: cota bărbaților fiind dominantă – 85-90%, iar 

cea a femeilor constituind 10-15%. 

 

În conformitate cu prevederile Codului audiovizualului, ale Statutului CCA, ale Codului electoral, 

ale Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale la alegerile prezidenţiale din 30 octombrie 

2016 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova, ale Deciziei CCA nr. 25/145 din 

26.09.2016, şi ca urmare a examinării Raportului de monitorizare a principalelor buletine informative 

ale posturilor de televiziune „Moldova-1”, „Prime”, „Canal 3”, „Canal 2”, „Publika TV”, „TV 7”, 

„Accent TV”, „Pro TV Chişinău”, „Jurnal TV”, „N 4”, „Realitatea TV”, „Ren Moldova”, „NTV 

Moldova” şi „RTR Moldova” la capitolul respectării legislaţiei electorale (Codul electoral nr. 1381 din 



  Decizia nr. 27/155 din 17 octombrie  2016 
 

13 din 14 
 

21.11.1997, Codul audiovizualului nr. 260-XVI din 27.07.2006, Regulamentul privind reflectarea 

campaniei electorale la alegerile prezidenţiale din 30 octombrie 2016 în mijloacele de informare în 

masă din Republica Moldova), pentru perioada 30 septembrie – 09 octombrie 2016, Consiliul 

Coordonator al Audiovizualului 

 

DECIDE: 
 

1. A aproba Raportul de monitorizare a principalelor buletine informative ale posturilor de 

televiziune „Moldova-1”, „Prime”, „Canal 3”, „Canal 2”, „Publika TV”, „TV 7”, „Accent TV”, „Pro 

TV Chişinău”, „Jurnal TV”, „N 4”, „Realitatea TV”, „Ren Moldova”, „NTV Moldova” şi „RTR 

Moldova” la capitolul respectării legislaţiei electorale (Codul electoral nr. 1381 din 21.11.1997, Codul 

audiovizualului nr. 260-XVI din 27.07.2006, Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la 

alegerile prezidenţiale din 30 octombrie 2016 în mijloacele de informare în masă din Republica 

Moldova), pentru perioada 30 septembrie – 09 octombrie 2016 (PRO – (9) UNANIM – D. CIOCAN, 

O. BARBĂLATĂ, Iu. COLESNIC, A. COZMA, N. DAMASCHIN, O. GUŢUŢUI, C. MÎŢU, M. 

ONCEANU-HADÎRCĂ  şi D. VICOL). 

 2. A aplica avertizare publică „General  Media Group Corp” S.R.L., fondatoarea postului de 

televiziune „Prime”, pentru nerespectarea pct. 3.1 lit. a) din Condiţiile la licenţa de emisie seria AC nr. 

000089 din 25.09.2014 (nerespectarea prevederilor art. 7 alin. (2), (3), (4) lit. c) din Codul 

audiovizualului), în conformitate cu art. 38 alin. (2) lit. b) şi lit. f) și alin. (3) lit. a) din Codul 

audiovizualului (PRO – (9) UNANIM – D. CIOCAN, O. BARBĂLATĂ, Iu. COLESNIC, A. 

COZMA, N. DAMASCHIN, O. GUŢUŢUI, C. MÎŢU, M. ONCEANU-HADÎRCĂ  şi D. VICOL).  

3. A aplica avertizare publică „General  Media Group Corp” S.R.L., fondatoarea postului de 

televiziune „Canal 3”, pentru nerespectarea pct. 3.1 lit. a) din Condiţiile la licenţa de emisie seria AC 

nr. 000087 din 07.05.2015 (nerespectarea prevederilor art. 7 alin. (2), (3), (4) lit. c) din Codul 

audiovizualului), în conformitate cu art. 38 alin. (2) lit. b) şi lit. f) și alin. (3) lit. a) din Codul 

audiovizualului (PRO – (9) UNANIM – D. CIOCAN, O. BARBĂLATĂ, Iu. COLESNIC, A. 

COZMA, N. DAMASCHIN, O. GUŢUŢUI, C. MÎŢU, M. ONCEANU-HADÎRCĂ  şi D. VICOL).  

4. A aplica avertizare publică „General  Media Group Corp” S.R.L., fondatoarea postului de 

televiziune „Canal 2”, pentru nerespectarea pct. 3.1 lit. a) din Condiţiile la licenţa de emisie seria AC 

nr. 000088 din 25.09.2014 (nerespectarea prevederilor art. 7 alin. (2), (3), (4) lit. c) din Codul 

audiovizualului), în conformitate cu art. 38 alin. (2) lit. b) şi lit. f) și alin. (3) lit. a) din Codul 

audiovizualului (PRO – (9) UNANIM – D. CIOCAN, O. BARBĂLATĂ, Iu. COLESNIC, A. 

COZMA, N. DAMASCHIN, O. GUŢUŢUI, C. MÎŢU, M. ONCEANU-HADÎRCĂ  şi D. VICOL) .  

5. A aplica avertizare publică „General  Media Group Corp” S.R.L., fondatoarea postului de 

televiziune „Publika TV”, pentru nerespectarea pct. 3.1 lit. a) din Condiţiile la licenţa de emisie seria 

AC nr. 000090 din 25.09.2014 (nerespectarea prevederilor art. 7 alin. (2), (3), (4) lit. c) din Codul 

audiovizualului), în conformitate cu art. 38 alin. (2) lit. b) şi lit. f) și alin. (3) lit. a) din Codul 

audiovizualului (PRO – (9) UNANIM – D. CIOCAN, O. BARBĂLATĂ, Iu. COLESNIC, A. 

COZMA, N. DAMASCHIN, O. GUŢUŢUI, C. MÎŢU, M. ONCEANU-HADÎRCĂ  şi D. VICOL).  

6. A aplica avertizare publică „TELESISTEM TV” S.R.L., fondatoarea postului de televiziune 

„Accent TV”, pentru nerespectarea pct. 3.1 lit. a) din Condiţiile la licenţa de emisie seria AA nr. 

082905 din 23.12.2009 (nerespectarea prevederilor art. 7 alin. (2), (3), (4) lit. c) din Codul 

audiovizualului), în conformitate cu art. 38 alin. (2) lit. b) şi lit. f) și alin. (3) lit. a) din Codul 

audiovizualului (PRO – (9) UNANIM – D. CIOCAN, O. BARBĂLATĂ, Iu. COLESNIC, A. COZMA, 

N. DAMASCHIN, O. GUŢUŢUI, C. MÎŢU, M. ONCEANU-HADÎRCĂ  şi D. VICOL).  

7. A aplica avertizare publică P.P. „Exclusiv Media” S.R.L., fondatoarea postului de televiziune 

„NTV Moldova”, pentru nerespectarea pct. 3.1 lit. a) din Condiţiile la licenţa de emisie seria AC nr. 

000094 din 08.12.2015 (nerespectarea prevederilor art. 7 alin. (2) și alin. (3) din Codul 

audiovizualului), în conformitate cu art. 38 alin. (2) lit. b) şi lit. f) și alin. (3) lit. a) din Codul 

audiovizualului (PRO – (9) UNANIM – D. CIOCAN, O. BARBĂLATĂ, Iu. COLESNIC, A. COZMA, 

N. DAMASCHIN, O. GUŢUŢUI, C. MÎŢU, M. ONCEANU-HADÎRCĂ  şi D. VICOL). 



  Decizia nr. 27/155 din 17 octombrie  2016 
 

14 din 14 
 

8.  În conformitate cu prevederile art. 38 alin. (8) din Codul audiovizualului şi ale Deciziei 

CCA nr. 96 din 17.10.2008, la data aducerii la cunoştinţă (primirea prin scrisoare recomandată a 

deciziei), posturile de televiziune „Prime”, „Canal 3”, „Canal 2” „Publika TV”, „Accent TV” și „NTV 

Moldova” vor executa prezenta decizie, vor înlătura derogările atestate şi vor comunica publicului 

motivele şi obiectul sancţiunii, în formula legislaţiei în vigoare. 

9. Posturile de televiziune „Prime”, „Canal 3”, „Canal 2” „Publika TV”, „Accent TV” și „NTV 

Moldova” vor prezenta, în termen de 15  zile, din momentul aducerii la cunoştinţă a prezentei decizii, 

un raport despre măsurile întreprinse în vederea lichidării încălcărilor atestate. 

10. În conformitate cu prevederile art. 38 alin. (9) din Codul audiovizualului, prezenta decizie 

poate fi contestată în instanţia de judecată, fără a fi necesară formularea unei plîngeri prealabile, în 

termen de 30 de zile de la  data adoptării şi aducerii la cunoştinţă radiodifuzorului. 

11. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcţia monitorizare TV. 

12. Prezenta decizie va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi pe pagina web 

a Consiliului Coordonator al Audiovizualului. 

 

 

 

 

 

PREŞEDINTELE 

Consiliului Coordonator    

al Audiovizualului                                          Dinu CIOCAN 


