
Decizia nr. 14/87 din 17 mai 2018 

1 din 3 

 

 

CONSILIUL COORDONATOR                                                     

AL AUDIOVIZUALULUI 

AL REPUBLICII MOLDOVA 

 

THE COORDINATING  

COUNCIL OF AUDIOVISUAL 

OF THE REPUBLIC OF MOLDOVA 

MD-2012, Chișinгu, str. V. Pвrcгlab nr. 46 

Tel.: (+373 22) 27-75-51, fax: (+373 22) 27-74-71 

e-mail: office@cca.md, http://www.cca.md 

MD-2012, Chisinau, V. Parcalab str., № 46 

Tel: (+373 22) 27-75-51, fax: (+373 22) 27-74-71    

e-mail: office@cca.md, http://www.cca.md 

 

DECIZIA nr. 14/87 
din 17 mai 2018 

 

Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării posturilor de televiziune 

„Prime”, „Publika TV”, „Canal 2” și „Canal 3”, urmare a sesizărilor parvenite din partea 

lui Vasile Năstase, Asociația pentru Dezvoltarea Culturii și Protecției Drepturilor  de Autor 

și Conexe (APOLLO) 

 

I. Pe data 10 mai 2018, în adresa Consiliului Coordonator al Audiovizualului a parvenit o 

sesizare din aceeași dată din partea lui Vasile Năstase, președinte al Asociației pentru Dezvoltarea 

Culturii și Protecției Drepturilor  de Autor și Conexe (APOLLO), prin care informează Consiliul 

că postul de televiziune „Publika TV”, pe data de 07 mai 2018, a difuzat, în cadrul buletinului de 

știri, reportajul cu titlul „Cine ar putea ocupa funcția de primar al Capitalei dacă duminica viitoare 

ar avea loc alegerile”, în cadrul căruia nu a fost nominalizat comanditarul sondajului și sursa de 

finanțare. În acest sens, petiționarul susține că radiodifuzorul „General Media Group Corp” SRL 

nu a respectat prevederile pct. 37 din Decizia CCA nr. 8/47 din 26.03.2018 cu privire la aprobarea 

„Concepției privind reflectarea campaniei electorale la alegerile locale noi ale primarilor în unele 

localități din data de 20 mai 2018 de către instituțiile audiovizuale din Republica Moldova”. 

Totodată, a solicitat „documentarea abaterii cu aplicarea sancțiunii corespunzătoare”.  

 

II. Pe data 10 mai 2018, în adresa Consiliului Coordonator al Audiovizualului a parvenit o 

sesizare din aceeași dată din partea lui Vasile Năstase, președinte al Asociației pentru Dezvoltarea 

Culturii și Protecției Drepturilor  de Autor și Conexe (APOLLO), prin care informează Consiliul 

că postul de televiziune „Prime”, pe data de 07 mai 2018, a difuzat, în cadrul buletinului de știri, 

reportajul cu titlul „Doi pretendenți la funcția de primar al Capitalei s-ar putea duela în turul doi. 

Cine sunt aceștia”, în cadrul căruia nu a fost nominalizat comanditarul sondajului și sursa de 

finanțare. În acest sens, petiționarul susține că radiodifuzorul „General Media Group Corp” SRL 

nu a respectat prevederile pct. 37 din Decizia CCA nr. 8/47 din 26.03.2018 cu privire la aprobarea 

„Concepției privind reflectarea campaniei electorale la alegerile locale noi ale primarilor în unele 

localități din data de 20 mai 2018 de către instituțiile audiovizuale din Republica Moldova”. 

Totodată, a solicitat „documentarea abaterii cu aplicarea sancțiunii corespunzătoare”.  

 

III. Pe data 10 mai 2018, în adresa Consiliului Coordonator al Audiovizualului a parvenit 

o sesizare din aceeași dată din partea lui Vasile Năstase, președinte al Asociației pentru 

Dezvoltarea Culturii și Protecției Drepturilor  de Autor și Conexe (APOLLO), prin care 

informează Consiliul că postul de televiziune „Canal 2”, pe data de 07 mai 2018, a difuzat, în 

cadrul buletinului de știri, reportajul cu titlul „Favoriții în cursa pentru Chișinău și Bălți”, în cadrul 

căruia nu a fost nominalizat comanditarul sondajului și sursa de finanțare. În acest sens, 

petiționarul susține că radiodifuzorul „Telestar Media” SRL nu a respectat prevederile pct. 37 din 

Decizia CCA nr. 8/47 din 26.03.2018 cu privire la aprobarea „Concepției privind reflectarea 

campaniei electorale la alegerile locale noi ale primarilor în unele localități din data de 20 mai 

2018 de către instituțiile audiovizuale din Republica Moldova”. Totodată, a solicitat 

„documentarea abaterii cu aplicarea sancțiunii corespunzătoare”.  

mailto:office@cca.md
http://www.cca.md/
mailto:office@cca.md
http://www.cca.md/


Decizia nr. 14/87 din 17 mai 2018 

2 din 3 

 

 

IV. Pe data 10 mai 2018, în adresa Consiliului Coordonator al Audiovizualului a parvenit 

o sesizare din aceeași dată din partea lui Vasile Năstase, președinte al Asociației pentru 

Dezvoltarea Culturii și Protecției Drepturilor  de Autor și Conexe (APOLLO), prin care 

informează Consiliul că postul de televiziune „Canal 3”, pe data de 07 mai 2018, a difuzat, în 

cadrul buletinului de știri, reportajul cu titlul „Favoriții alegerilor locale din 20 mai. Cine ar ocupa 

fotoliul de primar la Chișinău și Bălți”, în cadrul căruia nu a fost nominalizat comanditarul 

sondajului și sursa de finanțare. În acest sens, petiționarul susține că radiodifuzorul „Telestar 

Media” SRL nu a respectat prevederile pct. 37 din Decizia CCA nr. 8/47 din 26.03.2018 cu privire 

la aprobarea „Concepției privind reflectarea campaniei electorale la alegerile locale noi ale 

primarilor în unele localități din data de 20 mai 2018 de către instituțiile audiovizuale din 

Republica Moldova”. Totodată, a solicitat „documentarea abaterii cu aplicarea sancțiunii 

corespunzătoare”.  

 

În conformitate cu prevederile art. 40 alin. 1) lit. d) din Codul audiovizualului, Consiliul 

Coordonator al Audiovizualului a efectuat monitorizarea subiectelor menționate în sesizările dlui 

Vasile Năstase, președinte al Asociației pentru Dezvoltarea Culturii și Protecției Drepturilor  de Autor 

și Conexe (APOLLO). 

Rezultatele monitorizării au atestat: 

 Postul de televiziune „Publika TV”, la 07.05.2018, a difuzat un subiect despre sondajul 

de opinie realizat de Asociația Sociologilor și Demografilor. La prezentarea acestuia a 

fost omis comanditarul sondajului și sursa de finanțare. Astfel, au fost comise derogări 

de la pct. 37 din Concepția privind reflectarea campaniei electorale la alegerile locale 

noi ale primarilor în unele localități din data de 20 mai 2018 de către instituțiile 

audiovizualului din Republica Moldova, aprobată prin Decizia CCA nr. 8/47 din 26 

martie 2018.  

 Postul de televiziune „Prime”, la 07.05.2018, a difuzat un subiect despre sondajul de 

opinie realizat de Asociația Sociologilor și Demografilor. La prezentarea acestuia a fost 

omis comanditarul sondajului și sursa de finanțare. Astfel, au fost comise derogări de 

la pct. 37 din Concepția privind reflectarea campaniei electorale la alegerile locale noi 

ale primarilor în unele localități din data de 20 mai 2018 de către instituțiile 

audiovizualului din Republica Moldova, aprobată prin Decizia CCA nr. 8/47 din 26 

martie 2018.  

 Postul de televiziune „Canal 2”, la 07.05.2018, a difuzat un subiect despre sondajul de 

opinie realizat de Asociația Sociologilor și Demografilor. La prezentarea acestuia a fost 

omis comanditarul sondajului și sursa de finanțare. Astfel, au fost comise derogări de 

la pct. 37 din Concepția privind reflectarea campaniei electorale la alegerile locale noi 

ale primarilor în unele localități din data de 20 mai 2018 de către instituțiile 

audiovizualului din Republica Moldova, aprobată prin Decizia CCA nr. 8/47 din 26 

martie 2018.  

 Postul de televiziune „Canal 3”, la 07.05.2018, a difuzat un subiect despre sondajul de 

opinie realizat de Asociația Sociologilor și Demografilor. La prezentarea acestuia a fost 

omis comanditarul sondajului și sursa de finanțare. Astfel, au fost comise derogări de 

la pct. 37 din Concepția privind reflectarea campaniei electorale la alegerile locale noi 

ale primarilor în unele localități din data de 20 mai 2018 de către instituțiile 

audiovizualului din Republica Moldova, aprobată prin Decizia CCA nr. 8/47 din 26 

martie 2018.  

 

Prezent la ședință, reprezentantul „General Media Group Corp” SRL a recunoscut că au 

încălcat parțial obligația de a informa telespectatorii în cadrul subiectului despre sondajul de opinie 

realizat de Asociația Sociologilor și Demografilor. Astfel, acesta a declarat că în raportul elaborat 

de Asociația Sociologilor și Demografilor, la sursa de finanțare a fost indicat: surse proprii. 



Decizia nr. 14/87 din 17 mai 2018 

3 din 3 

 

 

În cadrul dezbaterilor publice, membrii CCA au menționat că, întrucât datele Raportului 

cu privire la monitorizarea principalelor buletine informative ale posturilor de televiziune 

„Moldova-1”, „TV8”, „Accent TV”, „ITV”, „NTV Moldova”, „TVC 21”, „Exclusiv TV”, 

„Jurnal TV”, „Ren Moldova” și „RTR Moldova” la capitolul respectării legislației electorale 

(Codul electoral nr. 1381 din 21.11.1997, Codul audiovizual nr. 260-XVI din 27.07.2006, 

Concepția privind reflectarea campaniei electorale la alegerile locale noi ale primarilor în unele 

localități din data de 20 mai 2018 de către instituțiile audiovizualului din Republica Moldova și 

Decizia CCA nr. 16/101 din 21.07.2017), în perioada 30 aprilie – 09 mai 2018, au constatat că și 

alte posturi de televiziune nu au respectat prevederile pct. 37 din Concepția privind reflectarea 

campaniei electorale la alegerile locale noi ale primarilor în unele localități din data de 20 mai 

2018 de către instituțiile audiovizualului din Republica Moldova, aprobată prin Decizia CCA nr. 

8/47 din 26 martie 2018, respectiv, posturile TV au fost atenționate asupra respectării cu strictețe 

a legislației audiovizuale, în cazul radiodifuzori „Prime”, „Publika TV”, „Canal 2” și „Canal 3” 

membrii Consiliului au decis să fie consecvenți, atenționându-i să respecte cu rigurozitate normele 

audiovizuale. 

 

În conformitate cu prevederile Codului audiovizualului nr. 260-XVI din 27.07.2006, ale 

Statutului CCA, aprobat prin Hotărârea nr. 433-XVI din 28.12.2006 a Parlamentului Republicii 

Moldova, ale Codului electoral, ale Concepției privind reflectarea campaniei electorale la alegerile 

locale noi ale primarilor în unele localități din data de 20 mai 2018 de către instituțiile 

audiovizualului din Republica Moldova, aprobată prin Decizia nr. 8/47 din 26.03.2018, şi ale 

Deciziei CCA nr. 16/101 din 21.07.2017, Consiliul Coordonator al Audiovizualului  

 

DECIDE: 
 

1. A admite sesizările parvenite din partea lui Vasile Năstase, Asociația pentru Dezvoltarea 

Culturii și Protecției Drepturilor  de Autor și Conexe (APOLLO) (PRO – 8 (UNANIM) – D. 

VICOL, O. BARBĂLATĂ, T. BURAGA, V. COJOCARU, Iu. COLESNIC, A. COZMA, C. 

DUCA și O. GUŢUŢUI). 

2. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția monitorizare TV. 

3. Prezenta decizie va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova și pe pagina 

web a Consiliului Coordonator al Audiovizualului. 

 

 

PREȘEDINTELE 
Consiliului Coordonator  

al Audiovizualului           Dragoș VICOL 
 
 

 


