



DECIZIA nr. 12/88

din 13 iunie 2017

Cu privire la examinarea sesizării nr. 03-18/1245 din 07.04.2017, din partea dlui Igor ȘEREMET, primar-interimar al mun. Bălți

La 11.04.2017, în adresa Consiliului Coordonator al Audiovizualului a parvenit sesizarea cu nr. 03-18/125 din 07.04.2017 din partea dlui Igor ȘEREMET, primar-interimar al mun. Bălți, prin care informează Consiliul că la 30 martie 2017, postul de televiziune „Publika TV” a difuzat, în cadrul programului de știri, ulterior a publicat și pe site-ul instituției, un subiect cu titlul „Penalul fugar Renato Usatâi și-a alocat o primă de 24 de mii de lei, deși nu vine la muncă. Cetățenii sunt indignați”, în care se spune „că primarul este primar-fugar, primar-penal și că va primi premiu în mărime de 24 de mii de lei”. Totodată, petiționarul mai afirmă că pe data de 05 aprilie curent, „Publika TV” a „depășit toate normele Codului de etică al jurnaliștilor RM, insultând primarul, numindu-l „fugar-penal”, ducând telespectatorii în eroare cu privire la binefacere pe bani publici”, făcând referire la subiectul publicat pe site-ul postului de televiziune: http://www.publika.md/usatii-si-a-alocat-prima-substantiala-desi-nu-a-muncit-acum-incearca-sa-doneze-banii-ca-sa-para-a-fi-un-om-bun_2944861.html.

În sesizare se mai menționează că: „conform deciziei Consiliului mun. Bălți, a fost afirmat, la data de 30.03.2017, că primarul și cei trei viceprimari se premiază în mărime de trei salarii lunare, însă punctul 2 al deciziei date (care n-a fost menționat de reporteri) prevede că premiul se achită pentru timpul efectiv lucrat, adică suma achitării premiului nu va fi cea indicată de corespondent, ci va fi mult mai mică”. În acest context, se face referire la ședința Consiliului din 30 martie 2017, plasată pe site-ul primăriei: www.balti.md. De asemenea, se mai spune că „corespondentul „Publika TV” nu a examinat toate materialele ședinței Consiliului, ceea ce a dus la denaturarea esenței chestiunii nr.50 din ordinea de zi a ședinței Consiliului municipal”. În opinia petiționarului, montarea Vox-pop este unilaterală, iar discursul primarului-interimar Igor Șeremet a „fost exclus din context”.

Astfel, Igor Șeremet, primar-interimar al mun. Bălți, consideră că informația prezentată este distorsionată de către editori, prezentată incorect și într-un mod limitat și solicită CCA „efectuarea controlului și atragerea la răspundere a conducerii canalului TV”.

În temeiul prevederilor art. 37 alin. (1) și (2) din Codul audiovizualului, Consiliul Coordonator al Audiovizualului a solicitat, prin scrisoarea nr. 186 din 26.04.2017, postului de televiziune „Publika TV” să-și expună opinia referitor la cele invocate în sesizare.

Prin scrisoarea nr. 27-A din 27.04.2017, „General Media Group-Corp” SRL, fondatoarea postului de televiziune „Publika TV”, informează Consiliul că a recepționat cererea prealabilă, în temeiul art.16 din Codul audiovizualului, parvenită din partea dlui Igor Șeremet, va examina și va răspunde petiționarului, iar ulterior va informa CCA despre cele întreprinse.

În temeiul prevederilor art. 37 alin. (3) lit. b) din Codul audiovizualului, Consiliul Coordonator al Audiovizualului a monitorizat materialul nominalizat în sesizare. Rezultatele monitorizării au atestat că postul de televiziune „Publika TV” a difuzat, pe data de 30 martie 2017 și, respectiv, la 05 aprilie 2017, subiectele cu titlul „Primă pentru primarul fugar Usatâi” și „Usatâi își face imagine pe banii publici”, în cadrul cărora se menționează că Consiliul municipal Bălți i-a acordat lui R. Usatâi o primă de 24 de mii de lei, iar adjuncților săi – câte 21 de mii de lei. Asta chiar dacă timp de aproape doi ani acesta a fost la serviciu 78 de zile. În cadru

se expune atât viceprimarul municipiului Bălți, Igor Șeremet, care declară că acești bani vor fi alocați unei familii nevoiașe, cât și câțiva locuitori ai orașului, care s-au arătat indignați de intenția lui Usatâi de a face donații din bani publici.

De asemenea, a fost analizată și înregistrarea video la care face trimitere petiționarul în sesizare (plasată pe site-ul primăriei www.balti.md), și anume ședința Consiliului din 30 martie 2017. Astfel, s-a atestat că jurnalistul în cadrul subiectului nu a menționat și faptul că suma premiilor acordată va fi achitată pentru timpul efectiv lucrat.

Urmare a celor relatate mai sus menționăm că în conformitate cu prevederile art. 16 din Codul audiovizualului, persoana care se consideră prejudiciată urmează să solicite acordarea dreptului la replică sau rectificare nemijlocit de la radiodifuzorul care a difuzat informația, înaintând cererea respectivă în termen de 20 de zile de la difuzarea emisiunii, fapt despre care Igor Șeremet, primar-interimar al mun. Bălți, a fost informat de către Consiliul Coordonator al Audiovizualului prin scrisoarea nr. 182 din 14.04.2017.

Este de specificat că nu ține de competența Consiliului de a aplica sancțiuni pentru nerespectarea Codului deontologic al jurnalistului din Republica Moldova.

În conformitate cu prevederile Codului audiovizualului nr. 260-XVI din 27.07.2006, ale Statutului CCA, aprobat prin Hotărârea nr. 433-XVI din 28.12.2006 a Parlamentului Republicii Moldova, **Consiliul Coordonator al Audiovizualului**

DECIDE:

1. A lua act de sesizarea cu nr. 03-18/125 din 07.04.2017 din partea primarului-interimar al mun. Bălți, Igor ȘEREMET (PRO – (8) UNANIM – D. VICOL, O. BARBĂLATĂ, Iu. COLESNIC, A. COZMA, N. DAMASCHIN, C. DUCA, O. GUȚUȚUI și M. ONCEANU-HADÂRCĂ).
2. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția monitorizare TV.
3. Prezenta decizie va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova și pe pagina web a CCA.

PREȘEDINTELE
Consiliului Coordonator
al Audiovizualului

Dragoș VICOL